Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg ansætte? Er det nødvendigt - hvad er reglerne?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Jeg driver virksomhed og har en ung ven som længe har hjulpet mig, og de sidste par måneder er begyndt at lave en del opgaver for mig på konsulent/freelance-basis.

Han får udbetalt næsten 5.000 kroner om måneden (stigende) og vi betragter begge dette som et faktisk ansættelsesforhold (bruger stillingsbetegnelser overfor kunder og lign.).
Ligeledes har han ikke noget andet arbejde (hverken som fastansat eller på freelance-basis).

 

Jeg har læst, at et forhold som det jeg beskriver, betragtes ikke af skat som et freelance-forhold.
Så hvad skal jeg gøre? Som jeg kender til det, er ansættelser en dyr og besværlig fornøjelse.

 

Nu ligger det også sådan, at jeg vil udstyre ham med speciel PC og software til omkring 15.000 kr. (firmaets ejendel). Bliver der så pludselig et dilemma med multimedieskat?
Jeg synes det virker plat, at hvis han skal arbejde hjemmefra, og jeg vil udstyre ham med en PC som kan dedikeres til arbejdet (må ikke bruges til andet), at han så skal beskattes for at have muligheden for at kunne bruge det privat?

 

Det kan godt være, at jeg ikke stiller nok info til rådighed - men aner virkelig ikke meget om regler osv. på dette emne.
Jeg håber nogen kan oplyse mig lidt og hjælpe mig på vej med, at overholde loven :-)

Ha' en super god aften.

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sune!

Du har fuldstændig ret. Hvis du som selvstændig kun har en kunde (og jeg læser, at din ven kun har dig som kunde) vil skattevæsenet ikke accepterer, at denne driver selvstændig virksomhed og dermed har ret til fadrag for driftsomkostninger som selvstændig. 

Er der tale om kortere periode under indledning til egentlig virksomhedsopstart vil dette selvfølgelig kunne fosvares.

NOget helt andet er så, hvorvidt du skal ansætte ham. Der er det vigtigt, at du er opmærksom på lov om ansættelsesbevis som siger, at såfremt en lønmodtager arbejder i gennemsnit mere end 8 timer om ugen, så skal der udarbejdes en egentlig ansættelsesftale.

Og ja, der bliver et dilemme med multimedieskaten - det har du fuldstændig ret i.  E skat, som der har været skrevet meget om. HAn skal beskattes uanset om han må bruge den privat eller ej.

Skal han undgå dette skal maskinen bruges på arbejdspladsen eller i forbindelse med arbejdet ved f.eks. kunder og så efterlades på arbejdspladsen efter arbejdstids ophør.

Med venlig hilsen

 

Kim Schmidt

kim@bf-fyn.dk

 

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for svaret,

Han fungerer ikke som selvstændig i den forstand du beskriver - han er ikke registreret og har ingen ønsker om virksomhedsstart, blot at fungere som del af min virksomhed.

Jeg har aftalt med ham, at han skal bruge det af mig tilrådighedsstillede udstyr fra min (firmaets) adresse.

Men jeg skal jo nok ud i noget ansættelse eller hvad? Hvad er den billigste løsning på dette?

Venlig hilsen,

Sune

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sune

Jeg kan nok ikke fortælle dig, hvilken løsning, der vil være den billigste, men jeg kan fortælle dig, hvad du skal være opmærksom på.

Jeg går ud fra, at du i dag har en fast honoraraftale (evt. mundtligt). Her vil det typisk være sådan, at alle omkosninger er inkluderet i den aftalte timepris, hvilekt ike vil være tilfældet, når du ansætter vedkommende.

Du skal her kalkuere med ekstra omkostninger til bl.a.:

Du skal være opmærksom på, at du skla have lavet en ansættelsesaftale. Mange af de faglige organisationer har standarder liggende og de vil normalt opfylde lovgivningens krav. Krifa har f.eks. en lggende på hjemmesiden: http://www.krifa.dk/selvbetjening/blanketter/nummer/~/media/krifa/pdf/blanketter/dkf529.ashx

Teknisk Landsforbund har eks. lavet en gode pjece til deres medlemmer om kravene til en ansætelsesaftale: http://www.tl.dk/files/07%20TL/Løn%20og%20ansættelse/Pjecer/ansaettelseskontrakt.pdf

Håber dette kan hjælpe dig på vej

 

Med venlig hilsen

Kim schmidt

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)