Hej folkens, Jeg driver virksomhed og har en ung ven som længe har hjulpet mig, og de sidste par måneder er begyndt at lave en del opgaver for mig på konsulent/freelance-basis. Han får udbetalt næsten 5.000 kroner om måneden (stigende) og vi betragter begge dette som et faktisk ansættelsesforhold (bruger stillingsbetegnelser overfor kunder og lign.).
Jeg har læst, at et forhold som det jeg beskriver, betragtes ikke af skat som et freelance-forhold.
Nu ligger det også sådan, at jeg vil udstyre ham med speciel PC og software til omkring 15.000 kr. (firmaets ejendel). Bliver der så pludselig et dilemma med multimedieskat?
Det kan godt være, at jeg ikke stiller nok info til rådighed - men aner virkelig ikke meget om regler osv. på dette emne. Ha' en super god aften. |
Hej Sune!
Du har fuldstændig ret. Hvis du som selvstændig kun har en kunde (og jeg læser, at din ven kun har dig som kunde) vil skattevæsenet ikke accepterer, at denne driver selvstændig virksomhed og dermed har ret til fadrag for driftsomkostninger som selvstændig.
Er der tale om kortere periode under indledning til egentlig virksomhedsopstart vil dette selvfølgelig kunne fosvares.
NOget helt andet er så, hvorvidt du skal ansætte ham. Der er det vigtigt, at du er opmærksom på lov om ansættelsesbevis som siger, at såfremt en lønmodtager arbejder i gennemsnit mere end 8 timer om ugen, så skal der udarbejdes en egentlig ansættelsesftale.
Og ja, der bliver et dilemme med multimedieskaten - det har du fuldstændig ret i. E skat, som der har været skrevet meget om. HAn skal beskattes uanset om han må bruge den privat eller ej.
Skal han undgå dette skal maskinen bruges på arbejdspladsen eller i forbindelse med arbejdet ved f.eks. kunder og så efterlades på arbejdspladsen efter arbejdstids ophør.
Med venlig hilsen
Kim Schmidt