Jeg har en drøm om at blive statsautoriseret revisor og jeg færdiggjorde HHX med et gennemsnit på 5,8. Jeg vil derfor læse HA-almen til september 2011. Inden jeg påbegynder at sende ansøgninger til uddannelsesinstitutionerne, vil jeg spørge jer til råds om følgende:
Jeg står et valg mellem syddansk universitet eller handelshøjskole, Århus. Jeg ved ikke hvilken universitet er bedst for mig. Grunden til at jeg har den forvirring skyldes manglende svarer på spørgsmål såsom:
Hvilket universitet tilbyder den bedst mulige viden i henhold til revisorsarbejde? Når jeg bliver færdiguddannnet med kanditat, hvad foretrækker en arbejdsgiver? Hvilket universitet har den bedste kultur/atmosfære for studerende? Hvor er det best at blive færdiguddannet, set fra jobmulighederne?
PS. husk at se bort fra transportstid, da jeg flytter til universitets by.
Men er du sikker på du skal gå den akademiske vej med et gennemsnit på 5,8? Umiddelbart synes jeg det virker ret lavt, og du skal tage i betragtning at det ikke er en walk-over uddannelse.
Det er 3 års bachelor + 2 års kandidat(cand.merc.aud), og dernæst skal du finde et revisorkontor, hvor du kan få 3 års fuldmægtiguddannelse. Og her bliver der fokuseret meget på karakterer.
Groft sagt sier man f.eks. alle dem med et gennemsnit på under 8,0 fra med det samme.
Få rabatter på butikker med et MEXO medlemskort. Har du en webshop/forretning, du gerne vil have på MEXO, så skriv gerne en PB.
Dette indlæg er ikke et svar på dit spørgsmål, men måske kan du bruge det alligevel.
Jeg kender en som kører mod samme mål som dig, men jeg mener at han blev trainee i et revisionsfirma, og ifbm. trainee-uddannelsen tager de forskellige uddannelse mod stat.aut.
Jeg ved ikke om det er det normale forløb blandt revisionshusene.
Jeg ved godt at mit gennemsnit ikke er tilfredsstillende, men jeg prioriterede kun de fag jeg kunne lide under min HHX-uddannelse.
Eksempel:
Virksomhedsøkonomi: Jeg fik to 10 taller i både skriftligt og mundtlig eksamen. Afsætningsøkonomi: Der fik jeg et 12 tal på min årskarakter. Matematik: Jeg fik et 7 og 10 tal. Finansiering: Jeg fik et 7 tal. Erhvervscase: Jeg fik et 10 til eksamen Samfundsfag/Internationel Økonomi: Jeg fik 10 til eksamen
Jeg var utrolig god til de fag jeg elskede. Derimod nedprioriterede jeg de andre fag. Men har jeg fortsat ikke fået gode svarer på mine spørgsmål?
Jeg vil vælge denne uddannelsevej. Revisor Trainee er ikke noget for mig, desværre.
Jeg vil vælge denne uddannelsevej. Revisor Trainee er ikke noget for mig, desværre.
Hvorfor? Du får betalt bærbar samt bøger og en ordentlig løn i stedet for SU. Samtidig får du praktisk erfaring, hvilket oftest gør det lettere at huske/forstå det der bliver undervist i.
Jeg har selv taget en HA+Cand.Merc og har 5 venner, der er revisor. Det er min fornemmelse at dem der tog revisor-trainee vejen er langt bedst inde i deres stof, hvilket også bakkes op af at de 2 der tog uddannelsesvejen i dag har meget svært ved at finde deres første job.
Revisor trainee har den fordel, at du hurtigt finder ud af om jobbet reelt er hvad du forestillede dig. Omvendt har uddannelsesvejen den fordel, at den er mere bredt anvendelig.
Det er svært at svare på hvilket universitet der er bedst. Jeg læser på nuværende tidspunkt sidste del af HD(R) på Syddansk Universitet i Kolding. Jeg startede efter HHx som trainee hos en statsautoriseret revisor og har så sideløbende med den uddannelse læst HD om aftenen. Jeg synes det har fungeret rigtig godt - det er hårdt ja, men dét arbejdsgiverne vægter højt er ikke karakterer mv. men erfaring og at du viser du kan noget. Selv når du er færdig som cand.merc.aud så kommer du til at bruge rigtig lang tid på at lære hvordan tingene fungerer i praksis. Jeg starter selv på cand.merc.aud studiet i Kolding til september.
Jeg har været rigtig glad for den erfaring jeg har fået ved den praktiske vej - det kræver bare man er villig til at arbejde mange timer, så man kan få prøvet en masse forskellige ting ;-)
Nu er jeg selv ved at være færdig med Cand. merc. Mac (økonomistyring) i århus. Altså begge veje med med Cand. Merc. aud og traine er en mulighed med den ene vil alt andet lige tage flere år. Her tænker jeg på hvis du starter lige efter hhx på at arbejde ved et virksomhed. Man læser jo kun på del tid i sådan en situation. Derudover er det ikke alle revisionsselskaber der lader sig starte på feks HD med det samme men først efter et par år. Derudover har man slet ikke så meget fritid fordi man både har fuldtidsarbejde og studie på engang. Det passer godt for nogle men ikke for alle. Mht hvor du skal læse, vil jeg nok sige Handelsskole i århus har et bedre omdømme i danmark end syddansk, men så meget betyder det nu hellere ikke. Århus er efter min mening også en bedre studie by, men hvad angår arbejde bagefter et det vil sådan her: Jo større by jo bedre job muligheder angår revision....