Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan servere bruges til?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Varde
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Som overskriften lyder vil jeg gerne vide, hvad en server kan bruges til, hvis man taler om besparelser og indtjeningsmuligheder kontra strømforbruget.

Nogle servere bruger strøm for 5000-6000 om året læste jeg i et forum i sidste uge.

Jeg ved godt man kan spare på at købe webhoteller, men hvad ellers?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 16:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En server er "bare" en computer der står og udfører nogle opgaver. Mange af dem bruges som webservere som f.eks. har Amino liggende.

Jeg har f.eks. 4 servere stående i et hostingcenter i Glostrup (et hostingcenter er bare et firma som har en kæmpestor internetforbindelse som udlejer plads) og dem bruger jeg til mine egne projekter og mine kunder.

Nogle vælger når de laver et nyt website at leje en server. Så lejer de for at deres hjemmeside er online hele tiden istedet for at benytte et webhotel som er en del af en server.

5000 kr i strøm pr år er meget. Jeg tror at jeg betaler 1000 kr for hver af mine.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Varde
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 16:40

Ok, det lyder billigt i forhold til hvad jeg læste om så :)

Kan du fortælle lidt mere om hvilke server du har og evt. watt tallet?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 16:50

Dem jeg har hedder DELL PowerEdge R200 og R410.. kender ikke watt tallet 

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:26

IVIT:

Hej Aminoer

Som overskriften lyder vil jeg gerne vide, hvad en server kan bruges til, hvis man taler om besparelser og indtjeningsmuligheder kontra strømforbruget.

Nogle servere bruger strøm for 5000-6000 om året læste jeg i et forum i sidste uge.

Jeg ved godt man kan spare på at købe webhoteller, men hvad ellers?

Det er et ret abstrakt spørgsmål, jeg kunne jo svare ved at give dig et modspørgsmål "Hvad kan man bruge en computer til" eller "Hvad kan man bruge 50m2 bygning til?" svaret er jo principielt "alting" i begge tilfælde ... så længe altså at det kan foregå på hhv. 50m2 eller den server-kapacitet du nu lige har købt :-)

Men der er mange muligheder:

- Man kan køre et Windows netværk ... som automatiserer mail, kalender, udskrivning o.l. på kontoret.

- Man kan køre en rigtig e-mail server som virker på internettet

- Man kan sætte dem op som telefoncentral og lave sin egen "Tryk 1 for marketing, tryk 2 for salg"-telefonkø

- man kan lav en netradio

- Man kan lave videoovervågning

- man kan lave sikkerhedskopiering / backup af sine computere

- man kan lave computer-spil's servere

- man kan lave tv-signaler

- man kan køre beregningsprogrammer , f.eks. lave vejrudsigter, beregne bettings ods, aktier o.l.

- man kan lave kommunikationssystemer

- man kan styre fabrikker / processer mv.

Listen er ligeså lang som din fantasi, men som niels skrev (fordi jeg var så langsom om at skrive lykkedes det ham at komme først :p) så er det i princippet bare en computer som er helt uden preferencer for hvad den skal bruges til ... så i princippet er det bare en tom bygning som ejer kan indrette som han vil :-)

Håber det gav mening?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:54

Niels Henriksen:

Dem jeg har hedder DELL PowerEdge R200 og R410.. kender ikke watt tallet 

En R200 med 2 disk og fuld bestykning af ram og cpu trækker mellem 100 og 200 watt alt efter belastning så vidt jeg husker fra vores målinger.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Nykøbing Sj
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 855
Fra  Jimmis garage Skrevet kl. 20:01

Anders

Det må være pr md du skriver om der ik??? Hvad ligger 1 watt på i dag omkring 2 plus moms??

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nej, watt er effekten.

Du tænker på kilowatttime som er forbruget, og der bruger en server på 200 watt 0,2 kWh pr. time, dvs 24 x 0,2 kWh i døgnet eller 4,8 kWh i døgnet, pr. måned er det så i omegnen af 30x 4,8 = 144 kWh, som så vidt jeg husker koster omkring 1,70 inkl moms.

Her kan man dog trække elafgiften fra, så ender den vist lidt lavere så vidt jeg husker.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)