Jeg skal til at bogføre en gave i E-conomic og ville høre om jeg kunne få lidt hjælp herinde til det.
Mit enkeltmandsfirma har købt 2 gaver (1 på 401 kr og 1 på 400) bestående af nogle flasker vin til 2 samarbejdspartnere. Jeg ringede til Skat og fik at vide at man ikke måtte trække noget moms fra og kun 25% skat. Jeg må gå ud fra dette så er korrekt og vil høre hvordan I kunne forestille jer bogføringen i E-conomic.
Jeg vil først sige at jeg ikke vil kloge mig på hvordan du tager højde for det skattemæssig/bogføringsmæssige - det ved jeg ærlig talt ikke.
Vi har dog netop oprettet en momskode som hedder REP, der svarer til præcis de 25% af momsen. Så den vil du i hvert fald gøre brug af når du opretter din postering.
Ved bogføring med REP koden hvordan bliver skattedelen håndteret? Skal jeg manuelt gøre noget med det "ikke-skattefradrags berettigede" beløb af købssummen?
Det var da så lidt - og beklager kunne behandle skattedelen.
Mit umiddelbar svare ville være at dette ville din revisor/bogholder/dig selv bare huske når i foretog selvangivelsen af virksomheden. Men igen vil jeg straks sige jeg ikke er skyggen af en bogholder/revisor, så jeg vil helt sikkert anbefale dig at vente på et yderligere svar
I din bogføring skal du bogføre dine vinkøb uden moms, da du ikke har fradrag for den moms du har betalt - momskoden "REP" bruges når man har været på restaurant og spise med salg for øje - her har du mulighed for at fratrække 25% af momsen. Altså 1/4 del af momsen.
Du spørger også til hvordan det håndteres skattemæssigt - og det regulerer man når året er omme og man skal til at opgøre den skattepligtige indkomst for din virksomhed. Det er dog vigtigt at man holder tingene adskilt, så det er hurtigt at finde de poster i bogføringen som man skal regulere. I fagsprog arbejder man med termerne "regnskabsmæssig resultat" og "skattemæssig resultat". Bogføringen dækker det regnskabsmæssige resultat.
Små, personligt ejede virksomheder med direkte beskatning behøver kun at lave et skattemæssigt regnskab. Der er ikke brug for nogen årsrapport, og derfor kan man godt bogføre repræsentationsandelen ud af regnskabet, sådan at e-conomic ender med at vise det skattemæssige resultat.
Hvis du har tænkt dig at gøre det, skal du beregne 75% af dine repræsentationsudgifter og bogføre dem i kredit i driften (lav en ny konto: Egenandel af repræsentation og læg den lige under de øvrige repræsentationskonti). Bogfør så beløbet i debet, f.eks. på en ny konto i egenkapitalen: Ikke fradragsberettigede udgifter. Det er også her, du placerer evt. multimediebeskatning mv., hvis du laver regnskabet færdig i e-conomic.
For at udpensle det så jeg også er 100% med, er det følgende korrekt:?
Købsbeløb: 801 kr. Fradrag 25%: 200,25 kr. Ikke-fradrag 75%: 600,75 kr.
Bogføring:
Kreditere 801 kr. på "Bank (5820)" Debitere 200,25 på "Gaver og blomster (2754)" Debitere 600,75 på en ny konto, fx. "Egenandel af rep. (6132)" som er under egenkapital
Håber på et svar så jeg kan få denne gave ud af verden :)