Jeg er hedder Danni og er IT uddannet. Jeg har i nogle år gået i tanker om egen virksomhed, og snakkede med en veninde idag ang. Virksomheds typer.
Vi er begge lidt i tvivl om hvad det skal være, jeg skal gå efter. Jeg har overvejet et Aps, men er i tvivl om det er det rigtige?
Det jeg vil have i firmaet er: 100% Kontrol over hvad der skal ske - Ingen indblandinger fra andre personer. Jeg vil eje 100% af selskabet. Jeg vil ikke af med, fx. 500.000kr i opstarts kapital (Kan godt leve med det 80.000 i et Aps) Og jeg vil gerne have at ansvaret (Ved fx. konkurs) ikke går ud over min privat økonomi.
Jeg har ikke tænkt over om der skal være andet, men, det er hvertfald de muligheder jeg har besluttet mig for.
Men hvis du laver et ApS og ikke skal have en stor kassekredit eller leverandør krediter hvor der er nogle som vil kræve selvskyldner kautionist og du ikke yder private lån eller driver firmaet skødeløst så vil en konkurs ikke påvirke din privat økonomi.
Hvis du bor i København kender jeg en god revisor.
En kombination af en enkeltmandsvirksomhed og et ApS vil være løsningen. Dette under forudsætning af, at du vil udvikle i din IT-virksomhed. Er dette tilfældet lader du udviklingen ligge i din personlige virksomhed og salgsrettigheder praceres kontraktmæssigt mellem den personlige virksomhed og selskabet, således at salget foregår via ApS'et. Du skal være omhyggelig med at få de kontraktmæssige forhold mellem dig og selskabet udarbejdet ordentlig. Konstruktionen giver dig de skattemæssige besparelser der fremkommer ved udviklingen og skærmer dig for evt. erstatningsansvar.
Er du revisor? Så ved du også godt, hvor omkostningerne ligger i et udviklingsforløb. Et af problemerne ved at starte virksomhed i selskabsform er jo netop at de første år af en virksomheds livscyklus ofte giver underskud på grund af etableringsomkostninger, udvikling m.m. Disse omkostninger giver ikke skatterabet til iværksætteren, såfremt han starter i selskabsform og udtrækker sin løn. Hvorimod dette er tilfældet, såfremt han køre de første år som enkeltmandsfirma. Risikoen ved at køre som enkeltmandsfirma er at samtlige kreditorer, kunder med erstandtningskrav m.fl. kan gå efter manden og ikke bolden, hvorfor salgsdelen og indtjeningen henlægges i et selskab, der også kan stå for en del af indkøbene. Ved opbygning af den foreslåede konstruktion afhjælpe du dette. Når tiden er moden samles alle aktiviteter i selskabet og enkeltmandsvirksomheden lukkers ned. Det kræver rettidig omhu og orden i tingene i forhold til Skat m. fl. Herudover er der det forhold at går du ned med et selskab, hvor du alligevel har hæftet personlig for gælden, kommer du til at afvikle denne med skattebelagte midler.
Er du enig ellers udbyd din tvivl, der er mange års erfaring bag mit indlæg.
Er du revisor? Så ved du også godt, hvor omkostningerne ligger i et udviklingsforløb. Et af problemerne ved at starte virksomhed i selskabsform er jo netop at de første år af en virksomheds livscyklus ofte giver underskud på grund af etableringsomkostninger, udvikling m.m. Disse omkostninger giver ikke skatterabet til iværksætteren, såfremt han starter i selskabsform og udtrækker sin løn. Hvorimod dette er tilfældet, såfremt han køre de første år som enkeltmandsfirma. Risikoen ved at køre som enkeltmandsfirma er at samtlige kreditorer, kunder med erstandtningskrav m.fl. kan gå efter manden og ikke bolden, hvorfor salgsdelen og indtjeningen henlægges i et selskab, der også kan stå for en del af indkøbene. Ved opbygning af den foreslåede konstruktion afhjælpe du dette. Når tiden er moden samles alle aktiviteter i selskabet og enkeltmandsvirksomheden lukkers ned. Det kræver rettidig omhu og orden i tingene i forhold til Skat m. fl. Herudover er der det forhold at går du ned med et selskab, hvor du alligevel har hæftet personlig for gælden, kommer du til at afvikle denne med skattebelagte midler.
Er du enig ellers udbyd din tvivl, der er mange års erfaring bag mit indlæg.
Mvh Bertil V. Thomsen
Godt svar Bertil - du burde nedsætte dig som revisor.
Faktisk startede jeg egen IT-virksomhed i midten af 80-er, så man kan vel sige jeg var med dengang det hele startede. I dag koncentrerer jeg mig udelukkende om rådgivning, så er du interesseret i at have en sparringspartner, i det du er igang med at udtænke, er du velkommen. Du kan gå på www.sag-partners.dk og se hvordan eller ring til mig så kan vi da få en snak over det , den koster ikke noget.