Jeg har i noget tid overvejet at købe en varevogn privat, da det umiddelbart ser ud til at være en fordel for mig at eje den privat, og så få kørepenge af firmaet for de kilometer jeg kører der. Altså som et alternativ til at have firmabil. Jeg snakkede med en bilforhandler i sidste uge som fortalte, at jeg slipper lidt billigere i vægtafgift når jeg har kørsel for firmaet i bilen. Når jeg ser på Skatteministeriets website (http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel5) kan jeg godt se at der er ca. 2.500 kr. forskel årligt i afgiften afhængig af om varevognen køres 100% privat, eller om der også er erhvervskørsel i varevognen. Og endelig til spørgsmålet: Hvad skal der til for at ryge i den kategori som hedder "Varebiler mv. registreret 1. gang den 3. juni 1998 eller senere, der anvendes delvist erhvervsmæssigt" ? Jeg får kørepenge efter statens takster for de kilometer jeg kører for firmaet - er det nok at kunne fremvise dokumentation for dette? Skal der gøres noget særligt ifm. indregistreringen af bilen? mvh Carsten |
Vægtafgift: Privat varevogn
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
- 1
|
Og endelig til spørgsmålet: Hvad skal der til for at ryge i den kategori som hedder ''Varebiler mv. registreret 1. gang den 3. juni 1998 eller senere, der anvendes delvist erhvervsmæssigt'' ? At der skal være tale om en bil som er indregistreret første gang den 3.6.1998 eller senere. Her betaler du en forhøjet vægtafgift når du også anvender den til privat kørsel. Jeg får kørepenge efter statens takster for de kilometer jeg kører for firmaet - er det nok at kunne fremvise dokumentation for dette? Skal der gøres noget særligt ifm. indregistreringen af bilen? Nej det vil jeg ikke mene, udover at det skal fremgå at bilen også anvendes til privat kørsel. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)