Hej alle i kloge mennesker :-) Prøvede lige at søge lidt på thumbnails her inde, men fandt ikke det store :-) Mit problem er at jeg har en webside hvor temaet "kræver" at du finder et thumbnail foto til hver eneste indlæg. Da den så viser det lidt smart på forsiden.. Men.. billeder har jo rettigheder, også selv om man KUN bruger dem som thumbnail... men hvordan dælen kreditere man rettighedshaverne når det drejer sig om små billeder på 190×110 pixel? Normalt ville jeg jo skrive "Jens Hansen - www.jenshansen.dk" under billedet, men den mulighed har man jo ikke på samme nemme måde på websidens forside.. og i øvrigt ville det se dybt åndssvagt ud med en masse navne under billederne.. Hvis jeg kigger på eks. DR.DK, så har de en masse "thumbnail" billeder på alle artiklerne, og der står intet om fotografen på forsiden.. men når man så klikker ind på selve artiklen (nu tog jeg bare en tilfældig) http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/01/29/074833.htm så er der en kreditering af fotograf under billedet... Nu bruger jeg ganske vist KUN billederne som thumbnail, eller miniature billede, hvis vi skal snakke dansk :) ... Men hvis jeg kan løse problematikken ved at kreditere kilde i på selve siden billedet linker til, så må jeg jo lige smide billedet i artiklerne også.. Hvad siger i?
|
Du må på ingen måde anvende billedet uden tilladelse fra ophavsretsindehaveren, heller ikke selvom du angiver fotografens navn med billedet.
Hvis en af fotograferne ikke synes om det og henvender sig til dig kan du nemt forvente erstatningskrav i omegnen af 3-4.000 pr. billede.
Og du vil ganske sikkert tabe en sådan sag i retten.
Så kort sagt : Du bør træde ganske varsomt med brug af andres billeder.