Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Thumbnail billede rettigheder, hvordan?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Sandved
Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 123
Fra  TerkeLit v/ Terkel Hansen Profilmetal A/S Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle i kloge mennesker :-) Prøvede lige at søge lidt på thumbnails her inde, men fandt ikke det store :-)

Mit problem er at jeg har en webside hvor temaet "kræver" at du finder et thumbnail foto til hver eneste indlæg. Da den så viser det lidt smart på forsiden..

Men.. billeder har jo rettigheder, også selv om man KUN bruger dem som thumbnail... men hvordan dælen kreditere man rettighedshaverne når det drejer sig om små billeder på 190×110 pixel? Normalt ville jeg jo skrive "Jens Hansen - www.jenshansen.dk" under billedet, men den mulighed har man jo ikke på samme nemme måde på websidens forside.. og i øvrigt ville det se dybt åndssvagt ud med en masse navne under billederne..

Hvis jeg kigger på eks. DR.DK, så har de en masse "thumbnail" billeder på alle artiklerne, og der står intet om fotografen på forsiden.. men når man så klikker ind på selve artiklen (nu tog jeg bare en tilfældig)  http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/01/29/074833.htm  så er der en kreditering af fotograf under billedet...

Nu bruger jeg ganske vist KUN billederne som thumbnail, eller miniature billede, hvis vi skal snakke dansk :) ... Men hvis jeg kan løse problematikken ved at kreditere kilde i på selve siden billedet linker til, så må jeg jo lige smide billedet i artiklerne også.. Hvad siger i?

Jeg er garanteret ikke den første der har grublet over det spørgsmål :-)

TerkeLit.dk - Billig Websider, Webshop og Blogs

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:43

Du må på ingen måde anvende billedet uden tilladelse fra ophavsretsindehaveren, heller ikke selvom du angiver fotografens navn med billedet.

Hvis en af fotograferne ikke synes om det og henvender sig til dig kan du nemt forvente erstatningskrav i omegnen af 3-4.000 pr. billede.

Og du vil ganske sikkert tabe en sådan sag i retten.

Så kort sagt : Du bør træde ganske varsomt med brug af andres billeder.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Sandved
Tilmeldt 15. Apr 09
Fra  TerkeLit v/ Terkel Hansen Profilmetal A/S Skrevet kl. 13:47

Hej Anders, tak for dit hurtige svar!

Det er jeg godt klar over, men har også overvejet mig at få en konto på http://eu.fotolia.com/ som jeg syntes har det bedste udbud af billeder, men der skal jeg stadig kreditere fotografen selv om jeg betaler xx kroner for at måtte bruge billedet..

Er det så nok at jeg (som dr.dk) kreditere fotografen i artiklen, eller SKAL det også stå alle andre steder hvor artiklen bliver vist med Thumbnail?

Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 13:57

Hej Terke!

Selvfølgelig skal det også krediteres! (Hvis du har købt det eks. så skal du ikke)

Men hvis du benytter thumbnails - så er du jo næsten nødsaget til at bruge billedet i artiklen.
Hvorfor du ikke gør det - det forstår jeg ikke. Du har nok din grund.

Men Det ville jo være lidt det samme at skrive en titel ved thumbnailen- og skrive en anden titel på selve artiklen, groft sagt.

Men i bunden af artiklen kan du jo med småt skrive;
"Thumbnail-foto er taget af x". 

Men hvorfor, nu bliver jeg nysgerrig, bruger du ikke billedet i selve artiklen?

Fra Sandved
Tilmeldt 15. Apr 09
Fra  TerkeLit v/ Terkel Hansen Profilmetal A/S Skrevet kl. 14:26

Mikkel Tschentscher:

Hej Terke!

Selvfølgelig skal det også krediteres! (Hvis du har købt det eks. så skal du ikke)

Men hvis du benytter thumbnails - så er du jo næsten nødsaget til at bruge billedet i artiklen.
Hvorfor du ikke gør det - det forstår jeg ikke. Du har nok din grund.

Men Det ville jo være lidt det samme at skrive en titel ved thumbnailen- og skrive en anden titel på selve artiklen, groft sagt.

Men i bunden af artiklen kan du jo med småt skrive;
"Thumbnail-foto er taget af x". 

Men hvorfor, nu bliver jeg nysgerrig, bruger du ikke billedet i selve artiklen?

Jamen så tror jeg at jeg vil rykke ind på Fotolia og købe en bunke billeder med standard licens, hvilket så vidt jeg kan se betyder at jeg må bruge dem på websites, blogs osv.. og så bruge billedet i artiklen, og så alene kreditere fotografen i artiklen, præcis som DR.DK gør, så kan jeg vel sove med god samvittighed?

Har udelukkende tænkt Thumbnails som en gang lokkemad til at folk skulle læse min artikel, så derfor har jeg ikke ment der var et behov for også at lægge billedet i artiklen, men det vil jeg da så begynde på nu :-) Hvis det er den korrekte fremgangsmåde og tilmed også lovlige..

Hvordan i øvrigt med screenshots.. hvis jeg omtaler en hjemmeside, og lige tager en screenshot til at understøtte min omtale.. Er der så tale om et ophavsrettigt billede, som jeg skal spørge websiden om lov til at bruge, eller kan jeg nøjes med at nævne webstedets navn i artiklen?

Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 14:57

Hej igen!

Hvis du leder er efter billige billeder - så er her nogle udgangspunkter;

sxc.hu - gratis, nogle kræver dog et link, andre blot at du skriver et link hvor du bruger det.

dreamstime.com billige stockphotos (har også en gratis-afdeling)

istockphoto.com her kommer vi over i den lidt dyrere ende.

Ang. screenshots så er det jo altid smartest lige at sende en mail og spørge om det er iorden man nævner og viser websitet frem - så de også ved i hvilket omfang og hvilken ordlyd du omtaler dem med. Men jeg kender ikke lovgivningen omkring dette.

Mvh
Mikkel Tschentscher 

Fra Sandved
Tilmeldt 15. Apr 09
Fra  TerkeLit v/ Terkel Hansen Profilmetal A/S Skrevet kl. 15:13

Tak for linkene :) Syntes sxc.hu linker meget til istuckphoto.com, men vil da lige kigge lidt nærmere på dreamstime.com de ser ud til at have nogle fine fotos til ok priser, så har jeg et alternativ til fotolia :-)

Okay, har søgt lidt på screenshots, ser ikke ud til at der er nogen dansk lovgivning på området, men som du siger, så er det nok en god idé at spørge, dog findes der services som f.eks. http://www.shrinktheweb.com/ der ikke spørger før de tager et screenshot af ens hjemmeside Smile og tvivler da også på jeg ville få lov, hvis det ikke er en positiv omtale jeg giver af en given side :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)