må en leverandør godt nægte at sælge til min virksomhed, blot fordi jeg ikke følger de vejl. priser ?
Altså hvis nu at det var f.eks. et IFO toilet, kan de så nægte at sælge lige til mig når de sælger til en masse andre underleverandører ? Og er det tilladt at give andre større rabatter selvom at man køber for samme beløb ?
Ja til begge dele. Dog er det ikke tilladt at diktere priser overfor forhandlere.
Der kan også være undtagelser hvor din leverandør ikke må nægte at sælge til dig, f.eks. hvis der er monopollignende tilstande i branchen, kan du prøve en sag via konkurrencestyrelsen. Men med et toilet kan du jo bare købe en tilsvarende model fra en anden leverandør.
Hvis leverandørens eneste argument for at afvise et salg til din virksomhed er bundet op på det forhold, at du ikke vil følge dennes vejl. priser - så klart nej. Det fremgår klart og tydeligt af Vejledning om konkurrenceloven, som du finder et link til her
I forhold til dit andet spørgsmål hælder jeg umiddelbart mod et ja til, at leverandøren gerne må give fx en "loyalitetsrabat" eller lign. til udvalgte kunder - men nej, hvis leverandøren bevidst vælger at give rabbatter til dem, og kun til dem, der accepterer af følge dennes vejl. priser...
Er enig med Jess med hensyn til det første spørgsmål. Der er dog kæmpe forskel på om virksomheder må yde loyalitetsrabatter eller ej. Dette afhænger fuld ud af deres markedsposition, i henhold til Lissabontraktatens art. 102, om misbrug af dominerende stilling indenfor EU.
Hvis virksomheden du omtaler kan siges at have en dominerende stilling (kritiske grænse ligger ved ca. 40 %) på det marked de operere på, må de ikke give loyalitetsrabatter, kun mængderabatter, som du selv omtaler. Dette er en af grundantagelserne indenfor konkurrenceretten; at man ikke må anvende ulige vilkår for ydelser af
samme værdi over for handelspartnere, som derved stilles ringere i konkurrencen.
Derudover er jeg enig med Allan, med hensyn til, at man ikke må nægte at leverer. Dette går dog også på bestemmelserne i traktaten om dominerende stilling. Denne nægtelse/ekskludering kan kun tillades, hvis det gøres ud fra objektive betingelser som gælder for samtlige af deres købere.
Nu har du fået svar på dit spørgsmål, så det gider jeg ik køre mere rundt i...
Men du kan ligeså godt droppe leverandøren for en stund. For der findes RIGTIG mange smutveje til, hvordan de kan undgå at levere til dig, selvom du har og evt får ret ved en domstol...
Det bedste eksempel til dato er vel Merlin vs B&O. Selvom Merlin vandt sagen via domstolene, så kom B&Os produkter aldrig nogensinde i Merlins butikker. Undskyldninger som restordre, fejl, udsolgte varer mm gjorde, at B&O kunne blive ved med at trække leveringerne ud, og dermed endte Merlin bare med at have fået ret på papiret... Så brug din tid mere fornuftigt hos andre leverandører, som arbejder i samme ånd, som dig selv ;D