Hej, Jeg er lige pt. ansat for en virksomhed som konsulent. Sammen med 2 andre har jeg planer om at etablere en konsulent virksomhed for at drage fordel af de ting man nu engang kan. Kan dog ikke skrive en ny kontrakt med det firma jeg arbejder for, men kan derimod godt invoice dem fra firmaet. Vil det fungere i skatte øjemed? At jeg egentlig er ansat per kontrakt som privat, men invoicer dem som firma?
Vh |
Hej
Du kan i princippet godt blive hyret som freelance for det firma du før har været ansat i, du skal dog være opmærksom på at du ikke er sikret på samme måde som en lønmodtager. Hvad angår opsigelsesfrist, løn under sygdom mv.
Et andet problem er at SKAT kan underkende, at man er selvstændig hvis man udelukkende arbejder for den ene arbejdsgiver. Det er jo altid en vurderingssag, men dette link kan give dig et indblik i ud fra hvilke parametre som SKAT vurderer sagen:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1718637&vId=201738
Hvis jeres tidligere arbejdsgiver er jeres eneste kunde får i nok problemer, kan i derimod skaffe 2. 3. andre mindre kunder så er der ingen problemer!
Mvh
Emil Linde