Jeg har lige et spørgsmål vedr. den kommende selvangivelse. Sagen er, at jeg sidste år havde et underskud i min virksomhed idet der bl.a. var omkostninger forbundet med indkøb af varelager, udvikling af webshop osv.
Mit spørgsmål er så om jeg kan få fradrag for disse omkostninger i forhold til den skat jeg betaler på min lønindkomst fra et almindeligt lønmodtagerjob. Er det evt. kun visse udgifter og ikke andre (f.eks. kunne jeg forestille mig at varelageret ikke kunne fratrækkes idet det er et aktiv og derfor står som en værdi for mig og virksomheden). Er der evt. andre ting jeg skal være opmærksom på.
Til selvangivelsen vil jeg gerne høre hvad jeg skal indsende udover den udfyldte selvangivelse? F.eks årsregnskab, kapitalforklaring eller øvrige ting?
Dato: 10-02-2007 22:27:14 Forfatter:chihuahua Hej Aminoer, Jeg har lige et spørgsmål vedr. den kommende selvangivelse. Sagen er, at jeg sidste år havde et underskud i min virksomhed idet der bl.a. var omkostninger forbundet med indkøb af varelager, udvikling af webshop osv. Mit spørgsmål er så om jeg kan få fradrag for disse omkostninger i forhold til den skat jeg betaler på min lønindkomst fra et almindeligt lønmodtagerjob. Er det evt. kun visse udgifter og ikke andre (f.eks. kunne jeg forestille mig at varelageret ikke kunne fratrækkes idet det er et aktiv og derfor står som en værdi for mig og virksomheden). Er der evt. andre ting jeg skal være opmærksom på. Til selvangivelsen vil jeg gerne høre hvad jeg skal indsende udover den udfyldte selvangivelse? F.eks årsregnskab, kapitalforklaring eller øvrige ting? På forhånd tak for svar!
Underskuddet kan du som udgangspunkt fratrække i anden indkomst, herunder lønindkomst. Dog ikke i forhold til arbejdsmarkedsbidraget.
Når jeg siger som udgangspunkt er det fordi skattemyndighederne kan nægte fradrag for underskuddet hvis der er tale om såkaldt hobbyvirksomhed. Dvs. virksomhed hvor der ikke er udsigt til at det giver overskud.
Du kan aldrig fratrække dit varelager hvis det er såkaldte omsætningsaktiver vi taler om (dvs. varer til videresalg). Det gælder uanset om du har overskud eller underskud. Du kan fratrække årets vareforbrug der opgøres som årets køb + varelageret primo - varelageret ultimo
Dato: 11-02-2007 11:18:17 Forfatter: chihuahua Tak for det præcise svar, det var lige hvad jeg havde brug for. Hvordan med spørgsmålet ang. selvangivelsen, altså hvad der skal sendes ind med den, er det noget du eller andre herinde kan og vil svare på? På forhånd tak!
Du skal ikke længere indsende regnskab sammen med selvangivelsen. I stedet skal du afgive regnskabstallene på selve selvangivelsen. I mine øjne er det fis i en hornlygte da Skat alligevel i mange situationer vil bede om regnskaberne men det må de jo om.
Ja, det virker mærkeligt hvis de alligevel vil se det på et tidspunkt. Kan det så ikke svare sig at sende regnskabet ind med selvangivelsen med det samme?
Jeg kan så forstå at man ikke længere skal indsende kapitalforklaring heller?
Du får efter sigende regnskabet retur hvis du indsender det, eller også sender de det på arkiv på Lolland. Kapitalforklaring har du ikke skullet indsende som personligt erhvervsdrivende de sidste mange år.
Du kan aldrig fratrække dit varelager hvis det er såkaldte omsætningsaktiver vi taler om (dvs. varer til videresalg). Det gælder uanset om du har overskud eller underskud. Du kan fratrække årets vareforbrug der opgøres som årets køb + varelageret primo - varelageret ultimo
.. Så hvis min underskudsgivende virksomhed i store træk kun har haft udgifter til produktion af spil... (fordi websitet er skabt egenhændigt), så er der ikke meget at trække fra?
Skulle jeg så ikke have givet mig selv noget løn? Jeg har ligget lidt på en pude, i form af en opfattelse om at fradragene fra lønnen i mit borgerlige job, ville udligne det faktum, at jeg ikke har givet mig selv løn det første år.
.. Så hvis min underskudsgivende virksomhed i store træk kun har haft udgifter til produktion af spil... (fordi websitet er skabt egenhændigt), så er der ikke meget at trække fra?
Skulle jeg så ikke have givet mig selv noget løn? Jeg har ligget lidt på en pude, i form af en opfattelse om at fradragene fra lønnen i mit borgerlige job, ville udligne det faktum, at jeg ikke har givet mig selv løn det første år.
på forhånd tak
Jo. De udgifter du har haft vedrørende produktionen af spil er jo ikke såkaldte omsætningsaktiver. Det er ikke varer du går ud og sælger. Du sælger det du producerer. Havde du derimod købt færdige spil med henblik på videresalg var det omsætningsaktiver og dermed varelager.
De udgifter du afholder kan bedst beskrives som udviklingsomkostninger og dem kan du fratrække når/hvis du har indtægtsgivende virksomhed.
Jeg sad lige efterfølgende at spekulerede på de initialomkostninger jeg trods alt har haft. Det er muligt at trykker har fået xx.xxx kr for første oplag, men 2. oplag koster kun en brøkdel fordi skabelonen er skåret.
Med udtrykket "udviklingsomkostninger" er denne tvivl væk som dug for solen.