Hej til jer alle, Jeg går og tænker på muligheden for at etablere et form for vikarbureau med barnepiger og tænkte at jeg ville kaste bolden op her og se om der skulle dukke noget mentalt boldspil op. Jeg er i den heldige situation at jeg er blevet far for et halvt år siden og har selv tænkt over, hvor man finder en pålidelig og dygtig barnepige. På nettet findes der et par "find en barnepige" sider. Så vidt jeg har kunne se, afregner man i alle tilfælde direkte med barnepigen og der er ikke rigtig nogen sikkerhed for kvalitet (ud over én side, hvor der stilles krav om ren straffeatest). Derfor tænker jeg på, om det kunne være interessant at lave et system, hvor barnepigerne bliver ansat, således at forældrerne afregner direkte med virksomheden, der herefter udbetaler løn til barnepigen. Mine egne umiddelbare tanker er at der nok er en del barnepiger, der i dag arbejder sort og derfor nok har en timeløn der er noget lavere, end hvad man kan tilbyde via virksomhed. Samtidig er jeg ikke helt klar over, hvor meget der kræves i forhold til ansættelser - løn under sygdom, opsigelser, osv. Uden at have nogle helt konrekte spørgsmål, håber jeg min idé kan starte en tanke eller to hos nogen, så det måske kan udvikle sig til lidt brainstorm - noget skal man jo bruge weekenden på? Hilsen Jesper |
Hej Jesper.
Det er da en super idé... jeg kender mange med børn der godt kunne bruge en "registreret" nanny... :) i ny og næ fordi de ikke umiddelbart kender nogen som de stoler nok på, til at hyre dem for en enkelt aften. Men ingen af dem jeg kender vil betale mere end maks. 60-100 i timen for børnepasning... og det kan vist næppe gøres hvidt for de penge. ;-) Eller? Jeg indrømmer at jeg ikke aner det - men lønninger og feriepenge osv...
Hmmm...
Hvad med en online formidlingscentral i stedet... simpelthen :) ikke noget med lønninger, feriepenge osv. osv... men et site (eks. nanny.dk) hvor alle interesserede over hele Danmark, kunne tilmelde sig. Disse barnepiger/reserve bedstemødre skal naturligvis til en "jobsamtale" på "centralen" (dit hjemmekontor el. lign.) og medbringe ren straffeattest og eks. 2 referencer fra tidligere arbejdspladser som har med børnepasning at gøre. Bliver de "godkendt" bliver de så optaget i denne database hvor de har deres egen personlige profil med CV, billede, egne ønsker til vagt dag / nat, weekends osv...som forældre så kan kigge på hjemme foran computeren. Det kunne jo koste eks. 500 kr. om året at være optaget i databasen. Det kunne jo også koste eks. (som brugerbetaling på den blå avis online) ca. 65,- om måneden for forældre at kunne logge på som registreret bruger og alt hvad der hedder betaling mellem forældre/nanny.... skulle de klare selv. :)
Jeg kender ikke loven... og ved ikke hvad den stiller af krav til sådan noget - men fandtes et site som dette, administreret og med registrerede brugere/nanny´s, tror jeg at flere ville benytte disse.
De nanny´s der er tilknyttet kunne også "rankes" ;-)
Måske synes du jeg er helt tovlig.... men jeg vover pelsen og tager de smæk der måtte komme....
Held og lykke med projektet
P.s.
Forslag:
nanny.dk
barnepige.dk
barnepiger.dk
barnepigevikar.dk
nannyvikar.dk
onlinenanny.dk
;-)