Det virker som et meget banalt spørgsmål, men jeg synes jeg har støvet hele internettet op for at finde ud af hvordan man teknisk lønner en direktør i et selskab. Jeg troede først at en adm. direktør skulle lønnes som en funktionær, men dette er åbenbart ikke rigtigt. Så hvis direktøren hverken er lønmodtager eller funktionær, hvad er han så?
Sådan helt teknisk, hvordan lønner man en direktør i et selskab?
Rent praktisk og i det daglige så håndtere du din adm. direktør som værende funktionær. Selvom der er enkelte lovmæsige og kontraktlige forhold der er anderledes, så har de fleste ansatte direktører en funktionærlignende kontrakt og håndteres også som sådan mht udbetaling af løn, ferier osv.
Det er normalt først i forbindelse med opsigelser eller nedlæggelse/konkurser at der bliver væsentlige forskelle.
Rent praktisk og i det daglige så håndtere du din adm. direktør som værende funktionær. Selvom der er enkelte lovmæsige og kontraktlige forhold der er anderledes, så har de fleste ansatte direktører en funktionærlignende kontrakt og håndteres også som sådan mht udbetaling af løn, ferier osv.
Det er normalt først i forbindelse med opsigelser eller nedlæggelse/konkurser at der bliver væsentlige forskelle.
Jeg er enig med dig et langt stykke hen ad vejen.
De fleste direktører skal dog have lønnen udbetalt som ikke feriepengeberettiget.
Vær også opmærksom på, at der skal oplyses yderligere information til eIndkomst, hvis direktøren f.eks. har fri bil.