Jeg går lidt og arbejder på en hjemmeside, som skal afsætte sine produkter via nyhedsbreve og konvertering derfra. I den forbindelse, så er det jo en fordel at opbygge en rigtig god kundedatabase og få denne til at vokse hurtigst muligt.
Mit spørgsmål går på hvad skal man være opmærksom på ved overtagelse af eksisterende databaser og hvordan prissætter man denne?
Det er muligvis mig som er gal på den, men skal du overtage nyhedsbrevs modtagere, eller en kundedatabase som allerede har købt det produkt, du skal sælge til dem? :-)
Du skal være opmærksom på at ejeren af e-mail'en har givet sit samtykke til virksomheden der specifikt indsamlede samtykket oprindelig og dette samtykke kan ikke af virksomheden sælges videre til anden virksomhed uden begge parters (virksomheden og ejeren af e-mailen) samtykke om at det kan overdrages til en specifik 3. part.
Dermed er de i forhold til dansk lov ikke teknisk muligt "bare" at købe en database af e-mail-adresser fra en anden virksomhed, da sælgeren rent praktisk skal ud og spørge e-mail-adresse-ejeren om vedkommende vil give sit samtykke til den specifikke køber.
Updatering: Med virksomhed mener jeg her den juridiske enhed som samtykket oprindelig er givet til. Du kan selvfølgelig købe hele virksomheden (den juridiske enhed) og så sende til modtagerdatabasen som den samme virksomhed, bare med en ny ejer.
Jeg kan ikke det ikke lige er helt så firkantet og lige til som jeg havde håber.
Hvis jeg forstår dig ret, så kan ikke overtage et site og herefter absorbere deres kundedatabase, i så fald skal man købe hele virksomheden og fortsætte, det er ikke nok bare at bruge navnet.
Jeg kan ikke det ikke lige er helt så firkantet og lige til som jeg havde håber.
Hvis jeg forstår dig ret, så kan ikke overtage et site og herefter absorbere deres kundedatabase, i så fald skal man købe hele virksomheden og fortsætte, det er ikke nok bare at bruge navnet.
Steffen
Korrekt, det skal føres videre under samme CVR som samtykket er givet til.