Hvordan i himlens navn, kan en ledende overlæge, Finn Rønholt på Herlev, argumentere for at genoplivning kan forværre patientens situation? Hvis hjertet er stoppet og man er død, så er det vel svært at gøre det værre eller? Han slipper simpelthen afsted med sin 'rygsvømning' pga af manglende pres fra intervieweren. Telefonsamtalen mellem de to læger er en skandale, og vi risikerer at det hele ender med en ligegyldig undersøgelse, som resulterer i ingenting. Manden siger seriøst, at de har blot et problem med kommunikationen!!!!!!! Damen fra i går, som egentlig har et fint liv (og som heller ikke skulle genoplives ved hjertestop), får sørme en undskyldning!!!!!!!!!!! Er det bare mig eller burde beskeden til de implicerede læger inkl. ledende ikke bare være, "Hej gutter, I har 10 minutter til at pakke Jeres ting, I mister Jeres ret til at praktisere og så bliver I aldrig ansat indenfor det danske sundhedsvæsen igen"? Jeg har selv gamle forældre, den ene med rollator, hjemmehjælp og kommer ikke meget ud....der skal checkes journaler ASAP. Tænk hvis een af dem får et hjertestop og en eller anden 'sjov' læge, mener ikke at de er friske som en vårharre hø hø...... Det her skriger til himlen imo... |
Jeg forstår din reaktion, og det er helt forkert af de 2 læger at basere deres beslutning på det grundlag, som de gjorde i den båndede optagelse. Men som de nævnte i indslaget, så skal vi også huske på at der er nogle personer der har det så dårligt at en genoplivning kan virke meningsløs - højst sandsynligt ikke for de pårørende.
Men jeg er da sikker på det er godt der bliver bragt fokus på det, for det er da et stort problem hvis lægerne tager fejl!