Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Topskat versus nyt firma ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 380
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Davs Alle

Jeg har lige et spørgsmål til de kloge herinde, med hensyn til topskat.

Det forholder sig således at jeg i 2011 har en indkomst, fra mit hovederhverv, på ca. 500K, hvorfor jeg naturligvis bliver ramt af topskatten. (over de 410K)

Udover dette hovederhverv overvejer jeg at starte et bi-erhverv som konsulent, hvor jeg formoder maks at kunne tjene 50K yderligere om året (Til at starte med, så jeg ikke behøves momsregistrering) - Problemet er jo så at de 50K rammer jo også direkte topskatten. Så er det mit mystiske spørgsmål kommer:

Er det muligt at give min kone et honnorar på eks. 50K, for eks. bogføring (Hun skal naturligvis betale AM og SKAT af dette beløb), og firmaets driftresultat ca. rammer nulpunktet ? (Jeg aner ikke om dette er logisk at det er ulovligt, derfor jeg spørger, så hit me´)

Eller findes der en anden metode, til at slippe for topskatten (ønsker ikke kapitalpension, og bi-erhverves oprettes som enkeltmands virksomhed, da jeg ikke har kapitalen til opstart af aps, så der er heller ikke mulighed for at lade pengene stå i virksomheden, og nøjes med 25% skat) - Yderligere skal det siges at vi er gift, hvilket med garanti har en effekt. Endvidere tjener hun maks. 200K om året)

SummaSummarum er at jeg skal have så meget ud af pengene så muligt.

Mvh.
Sten Krog

Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? 
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:42

StenKrog:
og bi-erhverves oprettes som enkeltmands virksomhed, da jeg ikke har kapitalen til opstart af aps, så der er heller ikke mulighed for at lade pengene stå i virksomheden, og nøjes med 25% skat)

Du kan overveje at anvende Virksomhedsskatteordningen, som gør  at du kan spare op i virksomheden til en foreløbig beskatning på 25%.

/Henrik

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 13:18

Lyder fornuftigt, troede dog ikke at det kunne lade sig gøre, nård et er en enkeltmandsvirksomhed ???

Men gør jeg det, og ønsker eksempelvis at få udbetalt overskudet i 2012 (hvor der er betalt 25% i skat), så skal jeg vel selv betale AM og SKAT, hvis jeg udbetaler det til mig selv ?

Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:03

Hej.

Yes 8% samt skat - 25% forlods, som du har betalt.

MvH

Peter

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 15:19

Det lyder som en rigtig god idé...Jeg vil lige kaste mig over virksomhedsskatte ordningen, og konsultere min revisor med forslaget..

Tak alle.!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 23:15

VSO er en god løsning, men du kan jo kun skubbe skatten til senere. Dvs. at du skal ned under topskattegrænsen på et senere tidspunkt, før du kan bruge pengene.

Alternativt kan du sagtens inddrage din kone i firmaet, som du selv foreslår. Der er rig mulighed for at have medarbejdende ægtefælle. At hun skal have 50.000 kr. for bogføring alene er nok ikke realistisk, men hun kunne jo også hjælpe med mange andre ting.

Hun kunne agere sekretær, mødebooker, planlægge din kalender, lave power point slides, finde relevant information som oplæg til dit arbejde, mv.

På den måde kan hun hjælpe dig i virksomheden, og hun kan helt reelt skrive en række timer på som medarbejdende ægtefælle.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)