Hej Kim
At sælge på Facebook, og have succes med det, kræver flere forskellige ting. En af de vigtigste faktorer der spiller ind, er om dit koncept er det rette, til den slags kundetyper. Kundetyperne på facebook er ofte kunder, selvom du segmentere annoncerne, nogle der skal overtales eller presses til at købe. Dette kaldes af teoretikerne push marketing. Omvendt er Pull marketing, som du Google Adwords fx tilhøre, en anden slags markedsføring fordi kunden allerede søger efter dit produkt og de skal "bare" trækkes ind på dit website.
Hvis du skal sælger produkter til den slags kundetyper, kræver det at dit koncept er ideel til impulskøb. Den anden ting der vigtig, er du har et markedsførings redskab til facebook, der kan tracke hvordan dine annoncer performer. Facebook prøvede for et stykke tid siden en beta version af tracking direkte i deres interface, men tog det af igen (lad os se om det nogensinde bliver lanceret). Hvis du ikke har sådan et redskab, kan det være utroligt svært at finde ud af hvilken annonce der giver salgene. Jeg har arbejdet med nogle systemer, der kan tracke forskellige sub-ider på annoncerne, men det er lidt mere langhåret at sidde og kalkulere med. Et redskab som Socialadstool kan jeg anbefale, det koster, men er det værd hvis man kører stor volume på Facebook.
En anden ting er om din hjemmeside, der modtager trafikken er salgsklar. Alt for mange får ikke lavet split-test på deres hjemmesider, man mener ofte selv som webshopejer, at det ikke kan blive bedre. Er der noget jeg har lært igennem mine 6 år i branchen, så er det, at man aldrig kan forudsige hvad der vil give højest resultater. Det SKAL testes, og herefter kan man træffe de rigtige beslutninger. At "tro" er ikke godt nok, at "vide" er der hvor der tjenes penge.
Opsummering, har du det rigtige koncept, har du de rigtige værktøjer og har du trimmet hjemmesider - så kan du få succes med Facebook big time!