Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af nyt selskab

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 2. Mar 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :
I relation til at opspare midler og anvende etableringskontoordningen, fandt jeg på linket :

Paragraf 7 stk 2 -  3)

3) Aktierne eller anparterne må ikke være erhvervet i forbindelse med omdannelsen af en personligt ejet virksomhed efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse som led i en skattefri aktieombytning efter aktieavancebeskatningsloven, som led i en skattefri fusion, ...

Som jeg læser det kan man ikke opspare midler i sit personlige firma og kombinere virksomhedsomdannelse med etableringskontoordningen.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:54
Det er fuldstændig korrekt. Jeg har nok fokuseret på mine egne overvejelser og anvendt udtrykket skattefri omdannelse i flæng. Jeg har nemlig ikke behov for at gennemføre en virksomhedsomdannelse skattefrit, men kan gøre det skattepligtigt med tilbagevirkende kraft til 1/1 2007. Faktisk helt på samme måde som man gennemfører en skattefri omdannelse, bortset fra at det hedder en skattepligtig omdannelse. Det samme er muligvis tilfældet for Lars.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 2. Mar 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:15
OK, så giver det jo mening - hvis jeg har forstået det rigtigt.

Jeg kan med andre ord starte mit firma idag, som personligt ejet firma med anvendelse af virksomhedsordningen. Generere en opsparing i løbet af 2007 på 125.000 eller mere, etablere et aps i løbet af 2007 med afsæt i reglerne fra loven om etableringskonto/ et ligningsmæssigt fradrag i min personlige indkomst for "indskud på etableringskonto" og med en skattepligtig omdannelse (med tilbagevirkende kraft til 1/1 2007). På denne måde er omdannelsen reelt "skattefri"?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:20
Dato: 07-03-2007 17:15:11 Forfatter: Lars E.
OK, så giver det jo mening - hvis jeg har forstået det rigtigt.

Jeg kan med andre ord starte mit firma idag, som personligt ejet firma med anvendelse af virksomhedsordningen. Generere en opsparing i løbet af 2007 på 125.000 eller mere, etablere et aps i løbet af 2007 med afsæt i reglerne fra loven om etableringskonto/ et ligningsmæssigt fradrag i min personlige indkomst for ''indskud på etableringskonto'' og med en skattepligtig omdannelse (med tilbagevirkende kraft til 1/1 2007). På denne måde er omdannelsen reelt ''skattefri''?

Den model kan du godt køre med, men omdannelsen bliver bare ikke skattefri. Heller ikke reelt. Hvis vi forestiller os at du ikke hæver hele overskuddet i virksomheden men lader det stå - eksempelvis blot de 125.000 kr som du skal bruge til selskabsstiftelsen: Så kan du vælge enten at opspare overskuddet mod en foreløbig beskatning på 28% eller lade beløbet hensætte til senere hævning.

Ved en skattefri omdannelse kan der gøres op med det opsparede overskud ved at lade det reducere anparternes skattemæssige anskaffelsessum. Derved skubber du skatten til anparterne engang sælges.

Ved den skattepligtige omdannelse kommer det opsparede overskud til beskatning. Til gengæld er det så også her at du kan anvende etableringskontoordningen, som jeg som sagt også selv forventer at anvende hvis jeg beslutter mig for at omdanne.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)