Jeg faldt over en meget spændende artikel den anden dag, som ser meget negativ ud for Danmarks konkurrencedygtighed på internationalt plan. Der stod bl.a. at for at virksomheder gad og investerer i lille danmark, skulle der selvfølgelig være et potentiale i at investerer. Positiv indflydelse på tilstrømning af investeringer: - En veluddannet arbejdsstyrke - En konkurrencedygtig selskabsbeskatning - En konkurrencedygtig skat på arbejdsindkomst - Et konkurrencedygtigt lavt lønniveau - Velfungerende infrastruktur - Lav grad af regulering på produkt- og arbejdsmarkedet - En stabil valutakurs - Lavt omfang af formelle restriktioner Vores arbejdsstyrke er faldende, vores høje indkomstskatter afskrækker mange udenlandske arbejdstagere fra at vælge Danmark, samt dårlige muligheder for internationale virksomheder i og rekrutterer medarbejdere på grund af, de oplever problemer med at finde skolepladser til udenlandske medarbejderes børn. Danmark har IKKE et konkurrencedygtigt skattesystem Danmarks skattesystem er ikke konkurrencedygtigt da vores
indkomstskattesystem, og gevinsten ved at yde en ekstra indsats på
arbejdsmarkedet stadig er for lav. Derudover er den danske selskabsskattesats
også meget høj. Der er bl.a. blevet lavet en undersøgelse, hvor 8-9 ud af 10
blandt DI’s medlemmer vurderer at en væsentlig højere dansk selskabsskattesats
vil medføre at færre udenlandske virksomheder vil investerer i danmark, og at
flere danske virksomheder vil flytte ud af landet.
|
Lyder som en spændende artikel med nogle gode pointer. Løsningen er i hvert fald ikke at sætte selskabsskatten op, som nogle politikere (læs soc. dem.) vil.
Men det der har været snakket om længe er jo at vi skal slå på en veluddannet arbejdsstyrke, men fra mit synspunkt kan det godt se ud somom regeringen gør det lidt mindre attraktivt for nogle. Men jeg tror nu nok på at det er her vi som land skal tiltrække udenlandske virksomheder/investeringer. Også har vi vel også en meget velfungerende infrastruktur bortset fra hvis de udenlandske virksomheder vil bruge DSB om vinteren eller sommeren