Jeg er næsten færdig med en webshop nu, så nu skal der snart laves noget søgeoptimering på den. Selv har jeg ikke den store erfaring i det, men vil gerne lære det... Så inden jeg betaler en der har forstand på at lave SEO, så vil jeg lige få et par råd herinde fra og gøre mit bedste - så kan jeg se hvad jeg gjorde rigtigt og forkert når de prof kommer til :) Jeg har allerede lavet url''en sådan: butik.dk/kategori/vare-navn - jeg regner med, at dette er den optimale måde at gøre det på? Titlen på de enkelte sider er 100% customizeable, men standard er butikkens navn.dk - vare navnet. Hvordan med meta-data, ville i gøre det muligt at ændre den for hver enkelt vare - eller beholde den samme for alle varer, og så tilpasse meta-data på "indholds siderne" (forside, om os, diverse info og kontakt). Hvordan med links på de enkelte sider? For jeg "bonus" for at lave links til interne sider inde i indholdet, i stedet for "kun" i menuen? Og hvad med links til eksterne sider, er det ubetinget godt, eller betyder det noget hvor højt de rangerer på google f.eks.? Og hvordan gør i, når i vil have eksterne sider til at linke til jer - har i en "standard procedure"? Tak for hjælpen alle sammen |
Hej Mads.
Her er de efterlyste svar:
"Jeg har allerede lavet url''en sådan: butik.dk/kategori/vare-navn - jeg regner med, at dette er den optimale måde at gøre det på?"
Ja, det er den bedste måde, set ud fra et indekseringsmæssigt synspunkt. Desværre falder din Page Rank så med een for dine undersider... så det er et trade-of mellem struktur (som Google elsker) og Page Rank på dine kategori sider.
På mit nye søgemaskineoptimerede cms har jeg, af flere forskellige årsager, valgt ikke at placere kategorierne i undermapper. Jeg mister så lidt i strukturen for så at vinde det på Page Rank, da alle sider ligger i roden af sitet.
"Titlen på de enkelte sider er 100% customizeable, men standard er butikkens navn.dk - vare navnet"
Dårlig ide. Skal du have butikkens navn med, så skal det være sidst, ikke først.
Ellers risikerer du, at dine sider ryger i Googles skraldespand.
"Hvordan med meta-data, ville i gøre det muligt at ændre den for hver enkelt vare - eller beholde den samme for alle varer, og så tilpasse meta-data på "indholds siderne" (forside, om os, diverse info og kontakt)."
Glem ALT om keyword tags. De duer ikke.
Dine description tags bør være tilpasset den enkelte side hvis du vælger at bruge dem.
"Hvordan med links på de enkelte sider? For jeg "bonus" for at lave links til interne sider inde i indholdet, i stedet for "kun" i menuen?"
"Hvordan med links på de enkelte sider? For jeg "bonus" for at lave links til interne sider inde i indholdet, i stedet for "kun" i menuen?"
Ja, en lille bonus, når du linker mellem relevant indhold imellem siderne med relevante keywords.
"Og hvad med links til eksterne sider, er det ubetinget godt, eller betyder det noget hvor højt de rangerer på google f.eks.?"
Det her er den farlige del af legen. Jeg har skrevet en side om det på Effektiv Markedsføring (som forøvrigt lige er flyttet til seo-cms)
"Og hvordan gør i, når i vil have eksterne sider til at linke til jer - har i en "standard procedure"?
Ja. Skal jeg linke sammen med andre, så starter jeg altid med selv at linke. Herefter skriver jeg en mail, hvor jeg fortæller, hvor de kan se linket til deres side og beder om et link retur.
Mvh,
Mvh,
Christian