Endnu et spørgsmål med hensyn til selskabskontruktioner. Jeg er i den heldige situation at jeg har arvet en aktieformue på over 10 mio. dvs sige jeg er ikke den typiske iværksætter. Jeg ønsker at skabe en kontruktion, hvor jeg kan investere i andre selskaber i fremtiden (fuldet ejet eller delvis ejet af holding selskabet). I første omgang vil jeg gerne placere min formue i selskabs kontruktionen og kan ikke gennemskue om det er mest fordelaktigt at placere formuen i et investeringselskab (datter selskab) eller i selve holding selskabet? Jeg forstiller mig at jeg låner pengende til holding eller datter selskabet. En anden mulighed var selvfølgelig også at beholde formuen i privat regi investeret i aktier, hvilket selvfølgelig er det simpleste. Er der nogen der har nogle overvejelser? mvh, J... |
Jeg ville hvis det var mig vælge at lægge mine investeringer i selskabsform. Af den simple grund at selskaber ikke er skattepligtige af aktieavance på aktier ejet udover 3 år. Pas dog på med visse investeringsbeviser.
Jeg har umiddelbart svært ved at se hvad du vil med et holdingselskab. Hvis du via et selskab køber aktier i andre selskaber så bliver dette selskab pr. definition holdingselskab. Vil du selv opstarte egentlig aktivitet kan det altid ske via et underliggende selskab som du så stifter.
Jeg har umiddelbart svært ved at se hvad du vil med et holdingselskab. Hvis du via et selskab køber aktier i andre selskaber så bliver dette selskab pr. definition holdingselskab. Vil du selv opstarte egentlig aktivitet kan det altid ske via et underliggende selskab som du så stifter.
Selve stiftelsen af selskabet kan ske ved at du kontant indskyder de 10 mio. eller mindre men lader størstedelen af indskuddet berigtige ved at selskabet udsteder et gældsbrev.
Vær opmærksom på at de aktier du har arvet anses for at være afstået hvis du indskyder dem i selskabet. Det kan udløse skat. Har du via disse aktier majoritet i nogle af selskaberne kan dit holdingselskab etableres ved en såkaldt skattefri aktieombytning. Prisen er så bare at du ikke kan få udstedt noget gældsbrev.
Vær også opmærksom på om afdøde har haft status som næringsdrivende med køb og salg af aktier. Hvis du har overtaget aktierne med succession indtræder du i denne status og det vil selskabet så også gøre