Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

import fra afrika

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg har rejst og arbejdet i forskellige lande i afrika i de seneste par år, primært som rejseleder i  turisme erhvervet. Men nu har jeg fået en ny forretnings ide. Da jeg kender flere produkter som jeg kan få produceret billigt i afrika og derefter sælge dyrere til detail butikker i europa (primært skandinavien). Jeg vil gerne bo i afrika, hvilket også er nødvendigt så jeg dagligt kan kvalitet kontrolere produkterne på fabrikken. mit liv skal derfor primært være årligt 8 måneder i afrika arbejde med produktion og 4 måneder i danmark arbejde med marketing 

Jeg er helt grøn i forhold til opstart at virksomhed mine spørgsmål er derfor: 

1) Er i tvil om firmaet skal registreres i afrika eller danmark, hvad er fordele og ulemper. Jeg vil jo gerne undgå at betale dansk skat, kan der være fordele ved at eje firmaet i udlandet? hvad er reglerne for mig hvis jeg bliver udenlansdansker?

2) hvad er import regler? og hvorledes bliver varer fortoldet og hvad er fordele og ulemper ved en speditør..

3) hvis firmaet er afrikansk er det så nødvendigt at have en dansk ditributør? eller kan jeg blot sende direkte til detail butikker?

4) må jeg gerne have et afrikansk firma med varerlager i danmark eller skal det så registreres som dansk firma?

Håber på hjælp til disse spørgsmål. 

Tilmeldt 29. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:36

Hej

Jeg må tilstå jeg ikke er den rette til at svare kvalificeret på dine spørgsmål.
Jeg er en iværksætter, som har skabt et produkt til det afrikanske marked.

Jeg eksekverer i maj måned et pilotprojekt i Vestafrika,
som i større skala afprøver markedets holdning til produktet.
Hvis alt går vel går, er planen at udvide mine target-lande i afrika i slutning af år 2011/2012.

Jeg vil spørge dig om vi kan udveksle mailadresser?
Måske kan vi hjælpe hinanden hen ad vejen - det er yderst sjældent jeg støder på andre iværksætter på det afrikanske kontinent. 

Vh.
Senna
msodoom@gmail.com

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 23:20

1) Hvis du ikke skal betale dansk skat skal du ikke have virksomhed i danmark. Jeg ved ikke om nogle lande har spec. aftaler med det land i afrika du er i. Evt. en gammel fransk koloni det er lidt svært da jeg ikke kender skatte reglerne i frankrig og ved ikke hvilke land du bor i.

2) import regler på hvilke produkt? hvad er det lavet af? hvilke land kommer det fra? fordele og ulemper ved en speditør ? han sørger for at få varerne fortoldet og leverer varerne til dine kunder men de skal fortoldes til et dansk cvr nummer nogle speditør kan også stå som en form for agent.

3) Hvis du vil sælge til mange kunder vil det være svært hvis de selv skal betale moms og told og fortoldning. Så mister du nok nogle kunder. Så en Dansk grossist ville nok være en fordel også når du ikke vil betale skat i danmark.

4) Det skal registreres på en eller anden måde jeg ved fra den gang at Sverige var udenfor EU at vi havde nogle kunder hvor de havde et dansk cvr nummer og vi lavede fortoldningerne på dette cvr nummer men de havde kun kontor i sverige men helt hvordan de gjorde det ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 29. Jan 11
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 23:43
Tilmeldt 29. Jan 11
Skrevet kl. 15:35

Hej 

Jeg endnu på et for tidligt et tidspunkt til at kunne melde noget officielt ud.
Jeg vil gerne lidt endnu værne om mit produkts first-mover-advantage.
I løbet ad sommeren vil jeg kunne fortælle om produktet. 

Jeg har brug for flere kontakter i Afrika, så du er meget velkommen til sende din mailadresse.

Vh.Senna 
msodoom@gmail.com

Tilmeldt 5. Nov 11
Skrevet kl. 07:07

Hej - Jeg bor pt. i Kenya og overvejer at importerer"ting" fra Kenya til DK, som jeg vil sælge fra egen butik. Jeg returnerer til DK i løbet at et par år.

Jeg vil meget gerne høre nærmere om dine erfaringer med import/export Afrika/DK, hvis du er nået så langt!

Tilmeldt 29. Jan 11
Skrevet kl. 09:29

Hej 

Tak for dit indlæg - kan jeg ikke få dig til at sende mig din mailadr.?

Vh.
Senna 

msodoom@gmail.com

Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 15:50

der er en fordel ved at importere vare fra afrika, hvis du er en dansk virksomhed. Da jeg mener at man får godtgørelse fra EU eller DK, for at importere fra et uland, da det kan være med til at sætte vækst i det pågældende land. Men ved ikke helt konkret, men undersøg det....

Venlig Hilsen

Tilmeldt 29. Dec 11
Skrevet kl. 12:18

Hej..

Jeg er helt enig i, at der er en stor arbitrage som kan udnyttes mellem de to markeder, og tror dermed der er rigtig gode muligheder for at få en virksomhed op og køre. Specielt under en krise som denne, hvor andre virksomheder er mindre konkurrence dygtige og strammere bundet i fht. at udforske nye markedsmuligheder. 

Jeg kan se, at det er et lille halvt år siden du indrykkede den her blog, så det ville være spændende at høre, om du er kommet videre med projektet?

Personligt er jeg selv meget interesseret i lige netop de muligheder, du her på peger, da jeg efter studier i udvikling, politik, økonomi og specifikt Afrika, er kommet frem til den anskuelse, at handel med Afrika er den klart bedste mulighed for udvikling for kontinentet. 

Udover selv at havde læst noget jura omkring international handel, kender jeg til en del iværksættere som har erfaring med de ting du spørger til. Vi kunne godt eventuelt tale samme om, hvad du har af ideer og problemer på nuværende tidpunkt, så kan jeg høre dem, hvad de har at byde ind med. Hvis du kom videre med projektet, ville jeg bestemt også være interesseret i at se om der kunne være en basis for noget samarbejde af en eller anden form. Jeg bliver færdig som cand.merc.(pol) om et år og regner med at skrive speciale inden for dette område.

Mvh.

Charlotte

Tilmeldt 28. Jun 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:47
Side 1 ud af 2 (13 indlæg)