nej det er rigtigt nok. men det er jo også en regel som er lavet til el installatørene. så det er dem der ikke må tage en freelance elektriker ind mere.
Men nu må vi se i morgen om jeg får svar fra nogen af dem. tror ikke helt selv på at det passer men nu må vi se.
|
Jeg kunne forestille mig, at det er fagforeningen, som henviser til SKAT, som har lavet en pjece, med hvordan man skelner mellem ansat og virksomhed.
Jeg husker tilbage i 90´erne, hvor det var meget populært for håndværkere, at stifte sit eget selskab, også leje sig ud. Virksomhederne dengang opfordrede endda til håndværkere startede selv.
Problematikken i dette, er at de store virksomheder fik mange fordele, såsom ingen ferie penge, ingen opsigelsesperioder mv. På den baggrund lavede SKAT den pjece, med hvornår man er selvstændig, og hvornår man skal være ansat. (Jeg kan sku ikke lige komme på hvad den hedder, men finder jeg den nu her, skal jeg naturligvis nok linke...).
Endvidere skal du være opmærksom på at hvis du lejer dig selv ud, skal du naturligvis betale skat+am-bidrag, udover dette, skal du momsregistreres, og betale moms (Hvilket folk "glemte" i sin tid, og fik et ordentlig smæk)
Fandt lige en sag: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=332782
Jeg har dog ikke læst den helt igennem, men det er noget af det jeg har i hukommelsen.
Mvh.
Sten Krog - El-installatør