I forbindelse med afslutningen af dette år, vil vi for første gang begynde at bruge summarum's lagerstyring aktivt.
Har dog nogle problemer, da jeg egentlig håbede den kunne køre lageret som FIFO (first in first out) og give mig et udprint af den samlede lagerværdi til regulering af varelageret i kontoplanens balance.
Men synes ikke rigtig jeg kan finde det - og vi kører med entreprise versionen. Hvis man ændrer købsprisen på en varen som allerede er på lager, så kan man umiddelbart ingen steder se at dem som er på lager, er anskaffet til en anden værdi, og evt. vekselkurs. Dette giver hurtigt problemer ifbm.
Noget som har mere erfaring med at bruge Summarums lagerstyring? Og hvordan man kan bruge det bedst til at få overblik over det samlede lager i en handelsvirksomhed hvor priser og valutakurser tit skifter?
ja det er jo statustid og her kommer du så lidt i problemer med FIFO thi det findes ikke i SummaSummmarum
programmet opererer med en statisk købspris, som forbliver det indtil den ændres.
Den her definerede købspris i varekartoteket behøver jo ikke nødvendigvsi være den pris som varerne indkøbes til konkret. Er det et bevægeligt marked, hvor vareprisen svinger meget over tid; så kan du ikke finde nogen gennemsnitlig værdi - sådan ved et opslag. Det ville kræve udfinding af samtlige køb over året osv
er det her et must for dig at få styr på lagerværdien - så må du ty til andre programmuligheder. I den forbindelse kunne du kigge til det program jeg også forhandler på nemlig AESIRAS. klik på linket nr. 3 fra venstre forneden i min foot´er. Det program har FIFO som lagerprincip
Mange tak for svarene. Det var desværre også det jeg var bange for - at summa ganske enkelt ikke har FIFO men blot statisk varebeholdning.
Og tak for budet mht. Aesiras, men hvis jeg skifter til noget andet, så bliver det ikke til noget online system.
Hvis man skal ud og have et system med FIFO lagersystem som kan styre det hele og opgøre lagerværdi, og evt. håndtere når varer står andre steder end på selve det tilgængelige lager (f.eks. ude hos en montør, samarbejdspartnere, eller til låns hos kunder) ---- Hvor skal man så finde det? Er man ovre i C5 eller noget andet "high-end" ?
Ups .... ad Aesiras der var du en kende for hurtig til at dømme den ude
det er rigtig at det kan laves så det er online fungerende MEN du kan da også vælge at køre det derhjemme på din pc eller på en fælles harddisk hvis I skal være flere i virksomheden som bruger men en INDENHUS installation
I forhold til C5 som du nævner så er der mange penge at spare i indkøb men ikke mindst fremadrettet på den daglige drift idet det kører i en gratis fungerende database (Microsoft 2005 Server Express) så du ikke skal betale for klippekort til at laggre dine data
Kunne vi ikke tage en tur omkring dette Det koster da ikke at blive orienteret om mulighederne