Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Summarum - FIFO Lagerstyring og Lageroptælling?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

I forbindelse med afslutningen af dette år, vil vi for første gang begynde at bruge summarum's lagerstyring aktivt.

Har dog nogle problemer, da jeg egentlig håbede den kunne køre lageret som FIFO (first in first out) og give mig et udprint af den samlede lagerværdi til regulering af varelageret i kontoplanens balance.

Men synes ikke rigtig jeg kan finde det - og vi kører med entreprise versionen. Hvis man ændrer købsprisen på en varen som allerede er på lager, så kan man umiddelbart ingen steder se at dem som er på lager, er anskaffet til en anden værdi, og evt. vekselkurs. Dette giver hurtigt problemer ifbm.

Noget som har mere erfaring med at bruge Summarums lagerstyring? Og hvordan man kan bruge det bedst til at få overblik over det samlede lager i en handelsvirksomhed hvor priser og valutakurser tit skifter?

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 18:18

Hvis jeg ikke husker meget galt - jeg sidder desværre ikke med en summa på den maskine jeg er på nu...

så kører summa blot med en statisk indkøbspris. Der er heller ikke nogen histori på beholdning som muliggør hverken FIFO eller gennemsnitspriser.

Så en statisk indkøbspris som kan ganges op med en beholdning.

Så ændrer du priserne med en prisregulering, så ændrer du indkøbsprisen på samtlige varer til det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21

Hej.

Kør med en standardpris...og reguler løbende!

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 21:29

hej  og godt  nytår

ja  det  er  jo  statustid  og  her  kommer  du  så  lidt  i  problemer  med FIFO  thi  det  findes  ikke  i  SummaSummmarum

programmet  opererer  med  en  statisk købspris,  som  forbliver  det   indtil  den  ændres.

Den  her definerede   købspris  i  varekartoteket  behøver  jo  ikke  nødvendigvsi  være  den  pris  som  varerne   indkøbes  til   konkret.  Er   det   et bevægeligt marked,  hvor  vareprisen   svinger  meget  over  tid;  så  kan  du   ikke   finde  nogen  gennemsnitlig  værdi  -  sådan  ved  et opslag.   Det ville  kræve  udfinding af  samtlige  køb  over  året  osv

er   det  her  et  must  for  dig  at  få  styr   på  lagerværdien  -   så  må  du  ty  til  andre  programmuligheder.  I  den  forbindelse  kunne  du   kigge  til  det program  jeg  også  forhandler  på  nemlig  AESIRAS.   klik  på  linket   nr.  3  fra venstre  forneden  i  min  foot´er.   Det  program  har   FIFO  som lagerprincip

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 08:14

Hej Alle,

Mange tak for svarene. Det var desværre også det jeg var bange for - at summa ganske enkelt ikke har FIFO men blot statisk varebeholdning.

Og tak for budet mht. Aesiras, men hvis jeg skifter til noget andet, så bliver det ikke til noget online system.

Hvis man skal ud og have et system med FIFO lagersystem som kan styre det hele og opgøre lagerværdi, og evt. håndtere når varer står andre steder end på selve det tilgængelige lager (f.eks. ude hos en montør, samarbejdspartnere, eller til låns hos kunder) ---- Hvor skal man så finde det? Er man ovre i C5 eller noget andet "high-end" ?

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Skrevet kl. 08:29

Ups  ....   ad  Aesiras   der  var  du  en  kende    for  hurtig  til  at  dømme  den  ude

det  er  rigtig   at  det  kan  laves   så   det  er  online  fungerende   MEN  du  kan  da  også  vælge   at  køre   det  derhjemme   på  din  pc  eller  på  en  fælles  harddisk  hvis  I  skal  være  flere  i  virksomheden  som  bruger    men   en  INDENHUS  installation

I  forhold  til  C5  som  du   nævner   så   er   der   mange penge  at  spare   i  indkøb   men  ikke  mindst  fremadrettet   på  den  daglige  drift   idet   det   kører  i  en  gratis fungerende  database  (Microsoft 2005  Server Express)   så  du  ikke  skal  betale   for  klippekort  til  at   laggre dine  data

Kunne  vi  ikke  tage   en  tur   omkring  dette   Det  koster  da  ikke  at  blive  orienteret    om  mulighederne

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 11:45

Ivaerksaet - tak for tilbuddet, men nej tak. Skal først ud og undersøge hvad der er på markedet før jeg går videre med noget.

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Skrevet kl. 14:01

jojo   men  i  din   rekognosering    så   kunne  du  hente   en  gratis  prøversion  på  mit  link

det  var  det  jeg  mente   ikke  kostede  dig  andet  end  tiden

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)