Kære Amino'er
Jeg er 21 år og bor pt. hos mine forældre, mens jeg studere på handelshøjskolen. Jeg arbejder lidt på en tankstation i weekenden og ellers får jeg hjemmeboede SU. Jeg har selvfølgelig et ønske, som de fleste unge mennesker på min alder, om at flytte væk hjemmefra og bo sammen med en kammerat i en lejlighed helt inde i byen. Men som de fleste ved, kan det kan både blive en dyr samt svær fornøjelse, at kaste sig ud på et boligudlejningsmarkedet.
Derfor har jeg undersøgt muligheden for at eje selv. Og det kan sørme lade sig gøre hos banken, at en fattig SU studerende som mig kan låne 700.000 kr til en andelsbolig! Grunden til det var måske, at jeg har sparet 50.000 kr op i mit sabbat år året forinden. Men det kan kun lade sig gøre , hvis jeg har en lejer boende, så det er jegutrolig afhængig af. Ellers falder min økonomi sammen som et korthus. Men jeg tor ikke, det bliver et problem overhovedet for mig at finde en ny lejer, hvis min kammerat pludselig finder på at flytte om et par år.
Jeg har nu efterfølgende fundet en drømmelejlighed med to værelser og meget central efter meget lang tids søgen. Det eneste lån, som jeg kan få af banken til finansieringen af lejligheden er et PI-lån annuitet med en rente på 6,50 % og en løbe tid på 30 år:
Pris for andelsboligen. 675.000 kr. (fik den presset ned fra 825.000)
mdl. boligafgift 3.527 kr.
Beregnet månedlig ydelse til lånet 4.251 kr.(brugte http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Bolig/At-koebe-en-bolig/Pages/Andelsboliglaan-beregner.aspx )
I alt. 7778 kr ex. forbrug.
Det ser jo egentlig meget fornuftigt ud i forhold til lingende lejeboliger i området! Især fordi de månedlige udgifter boligen skal betales ligeligt af både mig og min lejer.
Det store spørgsmål bliver så, hvorvidt jeg skal betale skat af den lejeindtægt, som jeg modtager fra min lejer? Så vidt jeg kan forstå så beskattes meget af det som personlig indtægt - og derfor frafalder min SU i samme forbindelse også. Eller gør den? Hvis den gør, kan det slet ikke lade sig gøre at købe andelsboligen, da jeg tjener meget lidt ved siden af SU'en ca.3000-4000 kr efter skat mdl..
Kan det overhovedet lade sig gøre rent økonomisk, eller har banken taget fejl? Jeg søgte og søgte og faldt så over et tidligere indlæg, hvor noget lignede blev diskuteret. Her snakkede de om en en virksomhedsskatteordning. Hvis i kender til den, vil i så foreslå mig at jeg blot kan starte en enkeltmandsvirksomhed og køre min lejeindtægt ind i den, så jeg kun betaler 25 % moms. Og er det så let som det lyder? Min lejers lejeindtægt bliver ca. 3950 kr. mdl. ex forbrug (47.400 kr årligt). Skal jeg overhovedet momsregistreres da indtægten er under 50.000 eller hvordan fungere det, har ingen erfaringer på det her område.
Har forstået det sådan, at hvis jeg får noget overskud på min lejeindtægt kan jeg spare pengene op i min virksomhed og først hæve dem efter endt uddannelse, hvilket jo lyder smart (5 år tilbage).
Tror lige pt. at banken blot har brugt bundfradragsmetoden.
Håber der findes en derude, med en god portion viden og som vil hjælpe mig med en strategi.
For jeg vil så gerne bo i den lejlighed! :)
Med venlig hilsen
Spekulanten