Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jura i forbindelse med aktionærlån, lønninger og gæld

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et ApS sammen med en investorgruppe, og grundet et overforbrug på produktudvikling er pengekassen næsten tom.

Virksomheden skylder mig som direktør løn for de seneste måneder, og vi har ca. 100000kr. i leverandørkreditter.

Mine investorer lover kapitalindskud i januar og jeg stoler på at det kommer, men det er jo naturligvis aldrig en 100% garanti.

Af hensyn til skatteåret, har jeg brug for at betale mig selv løn i 2010, og har i et andet firma midler til at låne pengene til det ApS jeg har med investorerne (vores holding selskab og deres investeringsselskaber)

Strukturen er at vi har et I/S med kapital som i 2011 skal skydes op i vort holding selskab (ApS struktur). Dette holding selskab har et driftselskab sammen med investorer 80/20

Er der en måde hvorpå vores private firma (Et I/S) kan låne pengene til driftselskabet så dette kan betale løn til mig, og hvordan står dette så overfor eventuelle simple kreditorer?

A-Skatten skal betales den 17 januar - kan ApS'et evt udbetale min nettoløn den 31/12 og så låne de beskattede midler af mig privat indtil investormidlerne bliver frigivet.

Hvordan er status i forhold til kreditorer, og hvad må man skattemæssigt

MVH jens

Hvis mit personligt ejede selskab låner penge til

Hvordan kan jeg låne penge til

Fra Bjert
Tilmeldt 11. Apr 10
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 19:10

Hej Jens

Kedelig situation. Indifferent

Har du prøvet at kontakte Early Warning? Jeg ved ikke om de kan hjælpe, men måske de har nogle gode forslag. Jeg tænker, at en dygtig revisor vil kunne yde værdifuld hjælp. Findes der ikke sådan en herinde? 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:27

Hej Jens

Jeg kan ikke forestille mig, at der er noget galt for at dit private firma, låner ApS pengene. Og ville egentligt vel bare kræve, at de to firmaer indgår en kontrakt også overfører pengene.

Der hvor jeg vil tro der kan opstå problemer, er hvis pengene ikke kommer til Januar. Så vil dit firmas krav om tilbagebetaling, stå sidestillet med leverandørenes, og ethvert forsøg på at forfordele dig ville efter min bedste overbevisning være ulovligt! (Og ved en konkurs ville de risikerer at blive omstødt).

Forbehold: Jeg er Civilingeniør med ekspert viden indenfor konstruktion af it-systemer. Så jeg har ingen professionel rådgiver baggrund indenfor hverken jura eller regnskab.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 11:07

Lundsby:

Hej Jens

Jeg kan ikke forestille mig, at der er noget galt for at dit private firma, låner ApS pengene. Og ville egentligt vel bare kræve, at de to firmaer indgår en kontrakt også overfører pengene.

Der hvor jeg vil tro der kan opstå problemer, er hvis pengene ikke kommer til Januar. Så vil dit firmas krav om tilbagebetaling, stå sidestillet med leverandørenes, og ethvert forsøg på at forfordele dig ville efter min bedste overbevisning være ulovligt! (Og ved en konkurs ville de risikerer at blive omstødt).

Forbehold: Jeg er Civilingeniør med ekspert viden indenfor konstruktion af it-systemer. Så jeg har ingen professionel rådgiver baggrund indenfor hverken jura eller regnskab.

Grunden til jeg spørger er netop at jeg ligesom du har nok viden til at vide at det er usikker grund. Det jeg ved fra da jeg fik fortalt om konkursregler i 1990 er at der er forskellige kreditor klasser.

Advokater først, så banker og så simple kreditorer så vidt jeg husker. Som direktør har du hellerikke den beskyttelse som almindelige lønmodtagere har, så der er en masse juridiske uklarheder.

Håber der er nogle medspillere der har jura baggrund!

MVH jens

Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:30
Hej Jens Der er intet til hinder for at et i/s låner penge til er ApS. Problemet er bare at går ApS konkurs er dine lånte penge ikke sikret på nogen måde. Du er ligestillet med simple kreditorer. Hilsen Javed
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)