Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

jeg har forskellige spørgsmål, og søger råd og hjælp til permission marketing

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle amino venner.

Jeg vil gerne have nogle råd og hjælp til permission marketing og derfor har jeg nogle spørgsmål.

Jeg vil gerne indsamle en masse mails fra privatpersoner i min by (som selvfølgelig selv siger ja tak, til det). Derefter vil bruge dem til at tilbyde byens virksomheder at sende mails ud for dem, omkring tilbud, nyheder m.m. De mails jeg får ind får virksomhederne/butikkerne ikke, det kun mig der vil råde over dem.

Hvordan får jeg lovligt mails ind i min database? må jeg f.eks. gøre det med konkurrencer? hvor betingelserne er at folk skal udfylde et formular hvor gamle de er, køn, hvilke interesser (som jeg vil sende mails ud fra) de har f.eks. rejser, mode osv. og at de har sagt ja tak til at modtage nyheder, tilbud m.m. mere fra byens butikker/virksomheder og så skal de selvfølgelig give deres mail adresse. 

Er det lovligt at gøre det på den måde? hvis ikke, hvilke tiltrækkende metoder kan man så bruge, som er lovlige?

Må jeg f.eks. sende flyver rundt i postkasserne og gøre dem opmærksom på mit service og/eller konkurrencen? og må jeg stå på gaden og dele dem ud?

Hvis konkurrencen er lovlig, hvad med præmier? hvordan får jeg dem i hus? er det ved at hente sponsorater i butikker og virksomheder og tilbyde dem en gratis nyhedsbrev afsendelse, som betaling? eller har i andre ideer?

Det er mest de to ting der lige pt. interesser mig, om hvordan jeg bedst muligt og lovligt indsamler e mails på en tiltrækkende måde, og om hvordan jeg henter præmier hjem, hvis konkurrencer er lovlige.

Kenan

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 23:25

Hej Kenan,

Mht. Lovligheden af permissions: Du skal have permissiongiverens samtykke (ja tak) før du må sende personen en e-mail i form af et nyhedsbrev og/eller en tilbudsmail. Dette samtykke indhentes typisk i forbindelse med konkurrencer, men kan også indhentes ved at tilbyde en vare, en service etc, eller ved helt simpelt at bede om en sign-up. 

Når du samler permissions ind skal du være opmærksom på hvad permissiongiveren siger ja til. Du må f.eks. ikke sende en mail ud med et tilbud fra en annoncør, hvis samtykket er givet til at modtage et nyhedsbrev fra eks. kenan.dk - med andre ord er det virkelig vigtigt at du har den rigtige permission tekst på plads fra starten. En idé kunne eks. være at indhente permissions til forskellige tilbudskategorier (ligesom eks. spot.dk) - så har du frit slag til at sende tilbud ud indenfor de forskellige kategorier. Jeg vil dog klart anbefale at du bruger tid og penge på en advokat til at få permission teksten 100% på plads. Jeg kan anbefale advokatfirmaet Plesner, som jeg ved har en afdeling der primært beskæftiger sig med permission marketing.

Off line sign-up er lovligt i form af eks. flyers og snail mail. Men konverteringen til permission er lav. Jeg har efaring med kombinerede offline og online permission kampagner, hvor responsen typisk er 20% offline og 80% online.

Præmier til konkurrencer får du fingrene i ved eks. at give eksponering i modydelse. Det kan dog være vanskeligt hvis du ikke har volumen fra start. Du kan overveje at købe dig til præmier. Et par koncert billetter til en udsolgt koncert, kan ind imellem generere flere leads en en bil som konkurrencepræmie.

Jeg ville nok se mig om efter en seriøs permission partner, der ville kunne se en værdi i lokale permissions, eks. en lokalavis, radiostation eller andet lokalmedie. Måske kunne du få en god idé til et samarbejde med dem, og indgå i et partnerskab? 

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 23:42

Jelm:

Hej Kenan,

A) Mht. Lovligheden af permissions: Du skal have permissiongiverens samtykke (ja tak) før du må sende personen en e-mail i form af et nyhedsbrev og/eller en tilbudsmail. Dette samtykke indhentes typisk i forbindelse med konkurrencer, men kan også indhentes ved at tilbyde en vare, en service etc, eller ved helt simpelt at bede om en sign-up. 

B) Når du samler permissions ind skal du være opmærksom på hvad permissiongiveren siger ja til. Du må f.eks. ikke sende en mail ud med et tilbud fra en annoncør, hvis samtykket er givet til at modtage et nyhedsbrev fra eks. kenan.dk - med andre ord er det virkelig vigtigt at du har den rigtige permission tekst på plads fra starten. En idé kunne eks. være at indhente permissions til forskellige tilbudskategorier (ligesom eks. spot.dk) - så har du frit slag til at sende tilbud ud indenfor de forskellige kategorier. Jeg vil dog klart anbefale at du bruger tid og penge på en advokat til at få permission teksten 100% på plads. Jeg kan anbefale advokatfirmaet Plesner, som jeg ved har en afdeling der primært beskæftiger sig med permission marketing.

C) Off line sign-up er lovligt i form af eks. flyers og snail mail. Men konverteringen til permission er lav. Jeg har efaring med kombinerede offline og online permission kampagner, hvor responsen typisk er 20% offline og 80% online.

D) Præmier til konkurrencer får du fingrene i ved eks. at give eksponering i modydelse. Det kan dog være vanskeligt hvis du ikke har volumen fra start. Du kan overveje at købe dig til præmier. Et par koncert billetter til en udsolgt koncert, kan ind imellem generere flere leads en en bil som konkurrencepræmie.

E) Jeg ville nok se mig om efter en seriøs permission partner, der ville kunne se en værdi i lokale permissions, eks. en lokalavis, radiostation eller andet lokalmedie. Måske kunne du få en god idé til et samarbejde med dem, og indgå i et partnerskab? 

A) okai det er §6 i markedsføringsloven du hentyder til ikk? den har jeg læst par gange, så en del af det du beskriver er jeg med på :)

Så konkurrencer er lovlige at bruge?, vil du ikke være sød at uddybe begrebet "sign-up"? 

B) Du har ret, havde jeg også forstillet mig, det andet vil være falske betingelser :) Hvad vil en advokat koste mig til dette ca.? og tak for hjælpen til en advokatfirma :)

C) Den havde jeg også tænk på, for hvis det var mig, så havde jeg ikke kigget på flyeren og gået ind på hjemmesiden, eller ladet det vente til jeg komme hjem. Så havde også en forstilling at det skulle gå online.

D) "Præmier til konkurrencer får du fingrene i ved eks. at give eksponering i modydelse. Det kan dog være vanskeligt hvis du ikke har volumen fra start." Vil du ikke være sød at skærer det ud i pap? mener du at jeg kan gøre som jeg gav et eksempel på? at jeg tilbyder dem en gratis afsendelse mod en service eller vare som præmie?

E) Hvad skulle jeg bruge dem til? til at gøre privatpersonerne opmærksom på konkurrencer, hjemmesiden osv.?

Du må undskyld, at der nogle ting jeg ikke fatter eller ikke tror at have forstået rigtigt. Vil helst være sikker :)

Kenan

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 11:48

A) Ja præcis. En advokat vil kunne skære det fuldstændig ud i pap, så du ikke er i tvivl og kommer til at lave en fatal fodfejl fra starten. Du kan evt. kontakte Michael Hopp fra Plesner. Han er super dygtig og måske kan du overtale ham til en indledende uforpligtende samtale, uden at du skal have penge op af lommen i første omgang: http://www.plesner.com/cms/site.aspx?p=1817&CardId=61

Konkurrencer er helt lovlige. Hvis vinder(ne) findes ved lodtrækning skal du dog være opmærksom på at der er en præmiebeskatning på 15%. Denne udgift kan du dog bede præmiesponsoren betale. Du skal også være opmærksom på at købsbetingede konkurrencer ikke er lovlige. Dvs. at konkurrencen skal være åben for alle, og man må ikke skulle købe noget for at kunne deltage. (Dette bliver meget snart ændret, og forbrugerombudsmanden håndhæver ikke længere overtrædelser ifm. købsbetingede konkurrencer, men det er stadigvæk ulovligt)

"Sign-up" er bare et andet ord for "tilmelding". Det er muligt at bede brugeren på et site om at tilmelde sig dit nyhedsbrev uden at love brugeren noget andet end et nyhedsbrev. Kvaliteten af permission vil selvfølgelig være helt i top, men der vil være ret få tilmeldinger. Det gælder for dig om at kommunikere en høj værdi af nyhedsbrevet (eks. byens stærkeste tilbud), og om at finde netop de brugere der er interesseret i de tilbud du sender ud (eks. vil brugerne på hvidevarenyt.dk sikkert være interesserede i gode tilbud på hårde hvidevarer)

B) Kontakt advokaten og hør omkring prisen fra starten. Aftal evt. en fast pris fra starten, så du ikke får nogen ubehagelige overraskelser.

C) Du kunne overveje en flyer i form af et "Modtager betaler porto - postkort", som folk kan udfylde og smide i postkassen. Det er dog dyrt i porto for dig, men du kunne teste det i det små for at se om det virker. - Men hvis du skal have fat i så mange modtagere som muligt, så er online, eller lokale printmedier vejen frem.

D) Hvis du skal have en virksomhed til at sponsere en præmie, så vil de forvente en modydelse. Det får du svært ved at give dem i starten da du ikke rigtig har nogen modtagere at sende ud til. Jeg ville som virksomhed ikke være interesseret i at sponsere en præmie til 5.000 kr. hvis der kun var 50 personer der modtog den mail hvor konkurrencen var. Det er bl.a. derfor jeg foreslår et partnerskab med et lokalmedie, fordi de er i kontakt med rigtig mange og ofte.

E) Et eksempel på et partnerskab kunne være: Kenans Nyhedsbrev I/S og Midtjyllands avis indgår partnerskab hvor Kenans Nyhedsbrev I/S forpligter sig til at skaffe 1 konkurrencepræmie om måneden i 12 måneder, af minimumværdi kr. 5.000,-. Det giver nyhedsværdi til avisens læsere og brugere og skaber involvering + avisen får samlet en masse permissions op, som kan bruges til en skov af ting (til dem selv, til deres annoncører etc). Til gengæld samler KN I/S permissions ind sammen med Midtjyllands avis (hvis de kan/vil bruge dem til noget). Avisen forpligter sig så til en knokurrence eksponeringsplan. Eks. skal konkurrencen i avisen 1 gang om ugen og vises på deres site i hele perioden. Og så laver en journalist en lille historie i forbindelse med præmieoverrækkelse til vinderen.

Med sådan en aftale kan du gå ud til en virksomhed med avisens læsertal, og unikke besøgende på deres site og tilbyde dem en markant større synlighed ift hvis du stod alene om projektet.    

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 16:14

A) Det vil jeg gøre :) ringer en af dagene og hører ham ad, måske jeg evt. selv skulle komme med nogle udkast som han så kan kigge på, for også at gøre det billigere?

Godt du siger det med de 15%. Dvs. hvis jeg har købt en præmie for 2000kr, så kommer den til at koste mig 2250kr? For det er nemlig lodtræknings konkurrencer jeg har tænkt på.

hehe "sign-up" siger sig selv egenligt, bare mig der var for træt i går :) Ja kvaliteten af permissionen vil selvfølgelig være høj, skulle jeg i stedet for bare lade være med at dele den op i interesser? og skærer aller permissioner over en kam? så alle tilmeldte får samme reklamer, nyheder osv.

C) Det har du ret, vil jeg overveje at gøre på den måde og i starten sende i små mængder afsender betaler postkort.

D) Ja jeg kan 100% følge dig, det får sponsor virksomheden intet ud af hvis det var.

E) Du skriver "Det giver nyhedsværdi til avisens læsere og brugere og skaber involvering + avisen får samlet en masse permissions op, som kan bruges til en skov af ting (til dem selv, til deres annoncører etc). Til gengæld samler KN I/S permissions ind sammen med Midtjyllands avis (hvis de kan/vil bruge dem til noget)."

dvs. både mig og midtjyllands avis får permissioner? Kan de ikke bare være en af mine kanaler, de har konkurrencer på avisen, jeg har permissioner? så jeg har rådighed over permissioner kun? håber du kan følge mig?

Hvis jeg f.eks. laver den aftale at jeg skaffer dem 1 konkurrencepræmie om måneder, i 12 måneder. Skal jeg så selv betale for præmierne, eller hente dem i byen som sponsor præmier? Jeg tænker lidt, hvis jeg henter dem som sponsor gaver hos 12 butikker, hvorfor skal de 12 butikker så købe min service, når de har lagt ud for gaver til konkurrencen, kan du følge mig?

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 23:25

Kenan Corbo:

Godt du siger det med de 15%. Dvs. hvis jeg har købt en præmie for 2000kr, så kommer den til at koste mig 2250kr? For det er nemlig lodtræknings konkurrencer jeg har tænkt på.

Hov lidt elendig til at regne mente 2300kr det jo 15% af 2000kr hehe

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)