Hej alle amino venner. Jeg vil gerne have nogle råd og hjælp til permission marketing og derfor har jeg nogle spørgsmål. Jeg vil gerne indsamle en masse mails fra privatpersoner i min by (som selvfølgelig selv siger ja tak, til det). Derefter vil bruge dem til at tilbyde byens virksomheder at sende mails ud for dem, omkring tilbud, nyheder m.m. De mails jeg får ind får virksomhederne/butikkerne ikke, det kun mig der vil råde over dem. Hvordan får jeg lovligt mails ind i min database? må jeg f.eks. gøre det med konkurrencer? hvor betingelserne er at folk skal udfylde et formular hvor gamle de er, køn, hvilke interesser (som jeg vil sende mails ud fra) de har f.eks. rejser, mode osv. og at de har sagt ja tak til at modtage nyheder, tilbud m.m. mere fra byens butikker/virksomheder og så skal de selvfølgelig give deres mail adresse. Er det lovligt at gøre det på den måde? hvis ikke, hvilke tiltrækkende metoder kan man så bruge, som er lovlige? Må jeg f.eks. sende flyver rundt i postkasserne og gøre dem opmærksom på mit service og/eller konkurrencen? og må jeg stå på gaden og dele dem ud? Hvis konkurrencen er lovlig, hvad med præmier? hvordan får jeg dem i hus? er det ved at hente sponsorater i butikker og virksomheder og tilbyde dem en gratis nyhedsbrev afsendelse, som betaling? eller har i andre ideer? Det er mest de to ting der lige pt. interesser mig, om hvordan jeg bedst muligt og lovligt indsamler e mails på en tiltrækkende måde, og om hvordan jeg henter præmier hjem, hvis konkurrencer er lovlige.
Kenan
|
Hej Kenan,
Mht. Lovligheden af permissions: Du skal have permissiongiverens samtykke (ja tak) før du må sende personen en e-mail i form af et nyhedsbrev og/eller en tilbudsmail. Dette samtykke indhentes typisk i forbindelse med konkurrencer, men kan også indhentes ved at tilbyde en vare, en service etc, eller ved helt simpelt at bede om en sign-up.
Når du samler permissions ind skal du være opmærksom på hvad permissiongiveren siger ja til. Du må f.eks. ikke sende en mail ud med et tilbud fra en annoncør, hvis samtykket er givet til at modtage et nyhedsbrev fra eks. kenan.dk - med andre ord er det virkelig vigtigt at du har den rigtige permission tekst på plads fra starten. En idé kunne eks. være at indhente permissions til forskellige tilbudskategorier (ligesom eks. spot.dk) - så har du frit slag til at sende tilbud ud indenfor de forskellige kategorier. Jeg vil dog klart anbefale at du bruger tid og penge på en advokat til at få permission teksten 100% på plads. Jeg kan anbefale advokatfirmaet Plesner, som jeg ved har en afdeling der primært beskæftiger sig med permission marketing.
Off line sign-up er lovligt i form af eks. flyers og snail mail. Men konverteringen til permission er lav. Jeg har efaring med kombinerede offline og online permission kampagner, hvor responsen typisk er 20% offline og 80% online.
Præmier til konkurrencer får du fingrene i ved eks. at give eksponering i modydelse. Det kan dog være vanskeligt hvis du ikke har volumen fra start. Du kan overveje at købe dig til præmier. Et par koncert billetter til en udsolgt koncert, kan ind imellem generere flere leads en en bil som konkurrencepræmie.
Jeg ville nok se mig om efter en seriøs permission partner, der ville kunne se en værdi i lokale permissions, eks. en lokalavis, radiostation eller andet lokalmedie. Måske kunne du få en god idé til et samarbejde med dem, og indgå i et partnerskab?