Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billederettigheder fra facebook

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Svendborg
Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 313
Fra  Rockz Jewelry Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino'er 

- Jeg grubler lidt over, om det er lovligt at lave en hjemmeside og kopirer billeder fra facebook, og over på ens egen hjemmeside.

Altså billeder fra personer man nødvendigvis ikke kender. ¨

På forhånd tak for alle svarene, god jul :)

Vil du hæve konverteringen på din webshop? Jeg opsætter Facebook remarketing kampagner til nogle af Danmarks skarpeste priser! Send mig en besked og få et godt tilbud.

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 21:47

Martin T har faktisk skrevet et længere nyhedsbrev om ophavsdret og copyright.

Man må ikke tage matriel fra andre hjemmesider uden skriftlig tilladelse af ejere af sitet eller ejeren af billedet.

Mange tænker faktisk ikke på copyright og ejerforhold.

Så jeg kan stille roligt sige det er faktisk "ulovligt" og ejeren af billedet har simpelthen ret til at kræve erstatning.

Kan sige mange amatør fotografer kvajer sig også ved ikke at få en ret til at bruge billederne. som de har taget.

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Fra Svendborg
Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 313
Fra  Rockz Jewelry Skrevet kl. 21:52

Så man skal faktisk skrive til personen på billedet og spørge pænt?

Vil du hæve konverteringen på din webshop? Jeg opsætter Facebook remarketing kampagner til nogle af Danmarks skarpeste priser! Send mig en besked og få et godt tilbud.

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 22:48

problemet  med billeder på  FB   er  jo  at du  fraskriver dig rettigheder til billeder der.  Om  folk  må  have  lov til  at  bruge/"misbruge"  billeder  i  en  anden  erhvervsmæssig sammenhæng  ved  jeg  faktisk  ikke   -  men  FB  betinger  sig  at  de  må  bruge billederne. Folk  kan  jo  tagge  deres  navne  på  billederne -  de  kan  downloadede  dem til deres  profiler.  Og så  er de uden  for  din kontrol.  Du kan ikke slette  dem  hvis  de har  downloaded  og  upload  til  deres  egen  profiler  istedet  for  at tagge  til  din  billedmappe/din profil.

Hvad  gør man så  for  at beskytte sine rettigheder???   Sørger  for at det  der  uploades  ikke  kan  bruges  til  en SKID  udover  at  vises på FB   -  altså  så  lousy en  opløsning  og  så  lille  en  størrelse  længde x bredde  så  det ikke  kan  forstørres til  noget  fornuftigt.   Og  så  kan  du  lægge  et   fedt vandmærke  ind  centralt i  billedet.

Et eksempel her  kan  ses i  min FB profil  hvor jeg under Billeder  har  en stribe album liggende  tilgængeligt  for alle  med  fede hvide vandmærker.  Så  har  jeg de samme billeder  liggende  i  nogle  adgangsbegrænsede albums, hvor man  skal  være  ven  med  mig  på  FB  for at kunne tilgå  de  vandmærkeløse billeder,  som  de  så  frit kan  hente  til  deres profiler.  Hvis  folk  vil  bruge  billederne  til  noget  tryk  overhovedet -  så er  de  nødt  til  at henvende sig til  mig  for  at  få  adgang  til  billederne i  større størrelser.

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 10:14

Ivaerksaet:

problemet  med billeder på  FB   er  jo  at du  fraskriver dig rettigheder til billeder der.  Om  folk  må  have  lov til  at  bruge/"misbruge"  billeder  i  en  anden  erhvervsmæssig sammenhæng  ved  jeg  faktisk  ikke   -  men  FB  betinger  sig  at  de  må  bruge billederne. Folk  kan  jo  tagge  deres  navne  på  billederne -  de  kan  downloadede  dem til deres  profiler.  Og så  er de uden  for  din kontrol.  Du kan ikke slette  dem  hvis  de har  downloaded  og  upload  til  deres  egen  profiler  istedet  for  at tagge  til  din  billedmappe/din profil.

På en måde fraskriver du dig retdighederne, men du giver dem til facebook.

hvis man tager et billede fra facebook og ligger på din egen hjemmeside, overtræder du copyrighten.

Mange tror bare for man kan hente billederne. f.eks via google er der ikke copyright.

lidt om ophavs retten:

Ophavsretten opstår i det øjeblik et værk (bog,billede,musik,film etc) skabes. hvilket bestyder at værket ikke behøves at være færdig eller distribueret på nogen som helst måde. Ophavsretten opstår både hos privat personer som virksomheder.

Uanset som værket er tilføjet copyright-mærket eller der står at værket er beskyttet af ophavsretten. er det stadigvæk under beskyttelse. Dog kan det have præventiv virkning at tilføje copyright eller direkte skrive, at værket er beskytte.

At overtræde copyright kan det koste dyrt at skaberen har ret til at sagsøge personen. i grove tilfælde kan man blive idømt fængselstraf.

Så jeg vil anbefalde inden man bruger billeder fra Facebook så kontakt Ejeren/skaberen.

Det med fotgraferne hva jeg vist lidt hurtigt på afstrækken. Men her vil jeg anbefalde alle fotografer lav en kontrakt hvor der står beskrevet hva/hvor billederne kan bruges og hvilke retdigheder man gerne vil havde over billedet.

God Jul Herfra

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)