problemet med billeder på FB er jo at du fraskriver dig rettigheder til billeder der. Om folk må have lov til at bruge/"misbruge" billeder i en anden erhvervsmæssig sammenhæng ved jeg faktisk ikke - men FB betinger sig at de må bruge billederne. Folk kan jo tagge deres navne på billederne - de kan downloadede dem til deres profiler. Og så er de uden for din kontrol. Du kan ikke slette dem hvis de har downloaded og upload til deres egen profiler istedet for at tagge til din billedmappe/din profil.
På en måde fraskriver du dig retdighederne, men du giver dem til facebook.
hvis man tager et billede fra facebook og ligger på din egen hjemmeside, overtræder du copyrighten.
Mange tror bare for man kan hente billederne. f.eks via google er der ikke copyright.
lidt om ophavs retten:
Ophavsretten opstår i det øjeblik et værk (bog,billede,musik,film etc) skabes. hvilket bestyder at værket ikke behøves at være færdig eller distribueret på nogen som helst måde. Ophavsretten opstår både hos privat personer som virksomheder.
Uanset som værket er tilføjet copyright-mærket eller der står at værket er beskyttet af ophavsretten. er det stadigvæk under beskyttelse. Dog kan det have præventiv virkning at tilføje copyright eller direkte skrive, at værket er beskytte.
At overtræde copyright kan det koste dyrt at skaberen har ret til at sagsøge personen. i grove tilfælde kan man blive idømt fængselstraf.
Så jeg vil anbefalde inden man bruger billeder fra Facebook så kontakt Ejeren/skaberen.
Det med fotgraferne hva jeg vist lidt hurtigt på afstrækken. Men her vil jeg anbefalde alle fotografer lav en kontrakt hvor der står beskrevet hva/hvor billederne kan bruges og hvilke retdigheder man gerne vil havde over billedet.
God Jul Herfra