Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterkonto - beskatning

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej skatte-kloge Aminoer

Jeg er netop stødt på begrebet "Iværksætterkonto", hvor de penge man sætter ind, kan trækkes fra i skat af personlig indkomst. Jeg har imidlertid svært ved at gennemskue, om der er en ubehagelig skattemæssig langtidskonsekvens ved denne opsparingsform - altså, om det beløb jeg har trukket fra i skat skal betales på et senere tidspunkt - og i så fald om det er privatøkonomien eller firmaets økonomi der skal betale.

Lad os tage et eksempel: 

• Jeg indsætter 80.000 kr. på kontoen i december 2010 og har en trækprocent på 38%. Herved får jeg et fradrag i min skat for indeværende år på 30.400 kr.
  • I marts måned 2011 bruger jeg de 80.000 kr. til at starte en ApS.

Får jeg (eller ApS'en) nu en skatteregning? - eller er de 30.400 kr. at betragte som en foræring fra skattefar?

Venlige julehilsner Aq

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 14:28

Så svarer du velsagtens skat af værdien af dit ApS når det engang sælges eller likvideres.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:33

Lad os  starte bagfra. Etablering anses først for at have fundet sted, når du har anskaffet "formuegoder" eller er afholdt udgifter til brug for virksomheden for mindst 113.900.

Etablering af virksomhed i selskabsform anses at have fundet sted, når anskaffelsessummen for aktierne eller anparterne inklusive stiftelsesomkostninger overstiger 113.900 kr.

SKAT er ikke kendt for at give gaver. Fradragsværdien modsvares af, at der ikke er mulighed for yderligere fradrag eller afskrivninger, når midlerne anvendes. Med andre ord værdien af afskrivninger nedbringes med et beløb svarende til det hævede beløb fra iværksætterkontoen.

Du så og siger udskyder bare beskatningen til et senere tidspunkt ved at spare op på en iværksætterkonto.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)