Jeg har gennemgået et par danske SEO folks sites, og en del benytter sider der er specifikt opbygget til et enkelt søgeord, som google linket så lander på, og så viderestilles til en anden side .
Mit spørgsmål er sådan set - hvor går grænsen mellem decideret Cloaking som jeg har forstået er forkert fra Googles synspunkt, og brug af "individuelle landing pages" der er optimeret til et enkelt søgeord.
Der er stor forskel på cloaking og landingpages. Hele idéen bag cloaking er at søgemaskinerne præsenteres for en anden side, end den som den almindelige bruger får vist. Landingpages er de samme for både søgemakiner og mennesker, men er ofte blot skrevet med søgemaskinerne i tankerne.
Sendes du vidre fra et søgeresultat, er det dermed enten cloaking, eller en helt legal vidrestilling som søgemaskinerne endnu ikke har opdaget, eller valgt at handle efter endnu.
Jeg har en hjemmeside om Juletræer. Helt almindelig side med 6 forskellige sider på der fortæller lidt af hvert.
Nu vil jeg gerne ramme søgeordene "Juletræer Bornholm" "Fynske juletræer" og 7 andre ord.
Så jeg laver 9 individuelle nye sider der er skrevet kun for at ranke på "Juletræer Bornholm". De indgår ikke som sådan officielt fra den almindelige side, og når man kommer ind viderestilles man til en af de almindelige sider.
Er det "ulovligt" ?
Hvad nu hvis jeg ikke viderestiller, men bare har siderne, uden at der linkes til dem fra de 6 almindelige. Er det så ok ?
Jeg synes da du skal lade de geografisk dedikerede sider være synlige og gerne linke til dem fra dine forside, eller andre undersider. Det er da en udemærket service til dine kunder, at disse kan se hvor de kan købe dine juletræer.