Hej Morten
Der findes en del forskellige af disse slags services. Du kan blandt andet se på:
Min erfaring er dog at den første af disse ikke er særlig gode til danske søgeord, da der jo ikke er mange danske brugere af Yahoo.
Googles indikation er ok, men det er kun en indikation og det kan være svært at sammenligne nært beslægtede søgeord og det er samtidig ikke muligt at se om "søgevolumet" er tilknyttet nøglordet som enkeltord eller om det er i forbindelse med andre ord. Det kunne fx være at der er 10.000 søgninger hvor "panorama" indgår men 9.000 af dem handler om "panorama fotokunst" eller noget andet som ikke er interessant for dig. Derfor er det svært at benytte disse services til at vurdere hvilke nøgleord du skal fokusere i din søgemaskinemarkedsføring.
Det jeg selv gør, er at opsætte en AdWords kampagne med de aktuelle nøgleord både som brede og eksakte og sammensat med relevante andre ord. Således kan jeg få data om antal visninger af denne annnonce (hvilket dermed er en ret god indikation på antallet af søgninger). Men du kan her også få information om hvor mange gange der bliver klikket på din annonce, hvilket giver en indikation hvor relevant det pågældende søgeord er for det du har at tilbyde. Det kan jo fx godt være at der ud af de 10.000 søgninger der er på "panorama" at der kun er 5 af disse som er interesseret i din ydelse. Det vil du kunne få en indikation af her.
Ligeledes kan opsætte det således at du også kan se antal
salg, hvilket man må sige er den bedste indikation.
Så hvis du virkelig vil have information om hvilke nøgleord der er relevante for dig: Så fokuser for det første ikke på kun ét nøgleord og fokuser ikke kun på antallet af søgninger på dette nøgleord, men se også på om disse søgninger er relevante for dig.
Håber mit indlæg kan være til hjælp :)