hej alle nu har jeg været speditør i over 20 år, men drømmen ligger i maven til at blive selvstændig... kan nogle komme med gode råd om man skal springe ud i at starte en speditionsforretning. hører gerne gode råd |
Som også uddannet speditør, må jeg sige at udviklingen på speditionsområdet kun har gået én vej og det er at de store bliver større og større. Hvis du skal have succes som selvstændig speditør, skal du i al fald have fundet dig en niché hvor dit nuværende netværk kan gøre en forskel for de potentielle kunder du måtte have. Jeg har desværre set den ene lille speditionsfirma efter det andet gå ned med flaget af flere årsager, men primært jo nok fordi, at der bruttoavancen i speditionsbranchen er så lav, at man skal have en væsentlig volumen for at det er rentabelt. Derudover skal man også huske på, at det er gods med væsentligt værdi man flytter rundt med, og på trods af at speditørerne generelt handler med rimelige ansvarsbegrænsninger, kan det alligevel gå grueligt galt såfremt man ikke har adgang til den juridiske bistand i tilfælde af erstatningssager.
Og i en verden hvor komplette transportløsninger, SCM samt tredje- og fjerdepartslogistik bliver mere og mere udbredt, kræver det (uden at fornærme nogen) efterhånden så stor ekspertise, at en enkeltmandsvirksomhed sjældent kan opfylde de behov der ligger i en aftale som både kan give speditøren smør og brød på bordet.
Alt dette, er dog også generelle termer, og har du en know-how inden for en nichebranche kan vilkårerne selvfølgelig være anderledes.
Måske vejen frem, i stedet er som transportkonsulent, hvor du hjælper den enkelte virksomhed med at udbyde deres fragter, invitere speditionsvirksomheder til at byde, sortere i de indkomne rater, invitere de speditører ind som har afleveret et fornuftigt bud, og i sidste ende sammen med virksomheden, at vælge de rigtige speditører til de givne fragter,