Jeg søger en revisor som kan rådgive mig vedr. virksomhedsform og skat i min lidt specielle situation: Jeg har en personligt ejet IT konsulent virksomhed siden 2005. 2006 havde jeg et overskud som dækker de 125.000 som kræves for et ApS, så jeg overvejer at stifte et ApS med tilbagevirkende kraft for 2006. Desuden overvejer jeg at stifte et holding selskab som ejer drift virksomheden. Jeg er begyndt at læse på universitetet i Sverige, og regner med at have en meget lav omsætning de kommende år. Dog vil jeg placere det eksisterende kapital (og det lille overskud som kommer fremover) på en skattemæssigt god måde, sådan at jeg om nogle år har et kapital i virksomheden som jeg kan arbejde videre med. Da jeg bor i Sverige er der også nogle andre skattemæssige spørgsmål som skal diskuteres. Samarbejdet mellem Danmark og Sverige er jo forbedret, men der er sikkert nogle ting man lige skal overveje. Det vedrører vel mere min personskat, men den vil jeg også gerne have nogle råd om. Jeg søger altså en revisor som kan rådgive mig vedr. selskabsform og som også kender en del til skatteforholdene når man har bopæl i Sverige (og fysisk arbejder i Sverige via hjemmekontor) men har virksomheden og kunderne i Danmark. Hvis her er nogle Aminoer som er revisorer (det er der vistnok), må I skam gerne anbefale jer selv eller jeres kolleger, hvis I er specielt gode til mine behov. Håber I kan anbefale nogle passende revisorer :) Med venlig hilsen Joakim Olesen |
Det er faktisk den type problemstillinger hvor revisorerne typisk konsulterer deres skatteafdeling, og der hvor vi kommer ind i billedet i forhold til de revisionsfirmaer vi betjener (og private/virksomheder).
Det jeg kan sige her og nu er at din virksomhed skal beskattes i Sverige og der er nogle ret gunstige regler i forhold til senere tilflytning til Danmark. Vedr. rådgivningen vil din selskabsstiftelse og etablering af holdingselskab være et svensk anliggende og der kunne du overveje at kontakte SET Reviion i Sverige