Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bestyrelse - Hvordan og hvorledes?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Var lige inde og kigge på bestyrelses børsen, så prøver lige herinde.

Hvis man søger en eller to bestyrelses medlemmer, hvad skal man så tilbyde dem af løn osv, når de skal afsætte 2-3 timer månedligt?

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Med 2-3 timer månedligt, mener du så bestyrelsesmøder hver måned, eller måske 4 møder årligt og løbende sparring?

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

møder efter behov, så det kan være begge dele.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Med det angivne timetal skal du forvente at skulle betale mindst 35-50.000 kr. pr medlem, medmindre andre incitamenter indgår.

Fra Roskilde
Tilmeldt 14. Nov 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Julen nærmer sig og man forledes til at tænke på sætningen "Hvad du ønsker dig, skal du få"

Hvad ønsker du dig så med et engagement på 2-3 timer om måneden?
Skal dine nye bestyrelsesmedlemmer også være forberedte?
Kan de være forberedte med en afteel om en ydelse på 2-3 timer om måneden?
Hvad skal dine bestyrelsesmedlemmer være gode til?
Skal de være de bedste på deres felt

Jeg så en der skrev møder efter behov. Glem det. Der findes intet som er møder efter behov. Enten mødes vi efter en klar og tydelig aftale, hvor kalenderen er blevet forespurgt, og kun dødsfald kan ændre sådan en aftale, eller også mødes vi aldrig. Efter behov omkring bestyrelsesarbejde eksisterer efter min bedste overbevisning ikke.

Med venlig hilsen
Lars Bro
Foreningskonsulenten
www.foreningskonsulenten.com
lb@foreningskonsulenten.com
  
P.S. Se de nye bestyrelsesværktøjer på www.foreningskonsulenten.com/bestyrelsesværktøjer-3.html

 

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

E. Mortensen:

Med det angivne timetal skal du forvente at skulle betale mindst 35-50.000 kr. pr medlem, medmindre andre incitamenter indgår.

For den pris, så holder jeg gerne mine møder med selveste Hr. Thorborg over skype

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som det fremgår er jeg selv advokat og arbejder dagligt med en hel del med selskaber og deres bestyrelser, ligesom jeg selv sidder i en bestyrelse.

Der er masser af veldrevne professionelle bestyrelser der ikke aflønner deres medlemmer, så jeg synes ikke man ud fra dine oplysninger om timetal m.v. kan sætte en pris på som den anførte, som jeg i øvrigt opfatter som noget høj i forhold til den type bestyrelse, der lægges op til.

Det af dig oplyste timetal lyder meget gennemsnitligt. Jeg er dog enig i de øvrige indlæg i, at det er vigtigt at der tages konkret stilling til, hvad bestyrelsens arbejde forventes at bestå i, og hvor ofte den skal mødes. Nogle bestyrelser mødes en gang månedligt, nogle hvert kvartal og mindre kan jeg nok ikke anbefale, og under alle omstændigheder skal dette fastlægges i bestyrelsens forretningsorden.

Det er selvfølgelig klart at aflønning vil være et incitament for at tiltrække særligt kvalificerede eller eftertragtede bestyrelsesmedlemmer, men når vi taler honorar af den størrelsesorden er det alligevel begrænset, hvad det betyder efter skat m.v.  Herudover bør bestyrelsesposterne da også i høj grad kunne sælges på den udvikling selskabet er i og som bestyrelsen kan være med til at præge. Jeg ville derfor eventuelt foreslå, at man lod bestyrelsen være ulønnet et år for at vurdere arbejdsbyrde, mødefrekvens m.v, og herefter kunne revurdere spørgsmålet om aflønning.

Mange hilsner

Pernille Ørskov, advokat

www.lundelmersandager.dk

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pernille

Tak for dit råd :)

Det jeg søger er en bestyrelse som bare skal komme med kreative idéer og input til diverse IT, medie/marketing, mode- og eventprojekter, så det er ikke fordi der skal knokles derhjemme på livet løs.

Fra 3400 Hillerød
Tilmeldt 12. Aug 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

 

DC,

Jeg har fulgt denne debat et stykke tid.

Efter min opfattelse får du det engagement som du betaler for. Hvis du forventer at bestyrelsesmedlemmer skal tage deres opgave alvorligt, er du også nød til at honorere dem på en rimelig måde.

Er det en nyetableret virksomhed som har en god / unik ide, kan der etableres en aftale om at aflønningen først sker på et senere tidspunkt end i etableringsfasen, hvor virksomheden har behov for at anvende kapital / likviditet til igangsættelse af projektet.

Det bør også tages i betragtning at det ikke er uden risiko at sidde i en bestyrelse, specielt hvis det mod forventning viser sig, at ideen ikke er bæredygtig.

Men hvorfor starte med at betragte en bestyrelse som et passiv? En bestyrelse er et aktiv du skal vurdere hvor meget du vil betale for. Hvilken værdi tilfører bestyrelsen virksomheden? Bliver dine produkter bedre? Bliver salget større? Slipper du for dyre regninger til advokat, revisor og andre rådgivere fordi din bestyrelse har dette som paratviden? Det er hvad du skal betaler for.

Jeg tror at du skal betale minimum kr. 25.000 for 4-6 årlige møder samt løbende telefonisk sparring pr. medlem. Og de er som regel rigtig godt givet ud, hvis du vil noget med din virksomhed.

I&P

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej DC Trading,

Jeg har absolut ingen erfaring med bestyrelsesarbejde (endnu), men synes det kunne være rigtig spændende at arbejde med. Jeg har en bred baggrund med en karriere i bankverdenen og adskillige projekter som selvstændig.

Sådan én som mig kunne du få i den bestyrelse fuldstændig kvit og frit - det er jo en måde at samle erfaring på også. Jeg vil skyde på at der sidder flere derude bag skærmene med gode hoveder og gode idéer som ligesom mig gerne ville bidrage uden at det skulle koste dig andet end en sandwich og en sodavand når vi mødes!

Mvh

Peter Holmstrand

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)