Hej. Mine unger går i privat børnehave som gerne vil bygge et bålhus til de små poder. Børnehaven ønsker at finansiere materialeomkostningerne med sponsorater fra de lokale virksomheder. Sponsorer vil få deres navn omtalt i lokalsprøjten samt få en lille tavle med logo og navn på bålhuset. Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed (IT) som godt kunne være fristet til at købe et sådan sponsorat, men jeg har en mistanke om at det kan give problemer i forhold til skat da mine børn jo netop går i samme børnehave og man derfor kan hævde at jeg også har private interesser i et sådant sponsorat. Er min mistanke korrekt ? Børnehaven har endvidere en tavle hvor personer med relation til børnehaven (forældre/bedsteforældre mv) for et mindre beløb kan købe reklameplads for deres virksomhed for enten 1 eller 3 måneder ad gangen. Jeg antager som udgangspunkt at der ikke er noget i vejen for at udgifter til en sådan reklameplads kan medtages i mit firmaregnskab på normal vis, men skat vil sikker kigge på om udgiften til reklamepladsen står i rimelig forhold til den reklameværdi som pladsen giver min virksomhed. Hvis reklamepladsen er overpriced vil det jo netop kunne opfattes som en skjult donation til børnehaven. Hvordan vurderer jeg bedst om prisen for en sådan reklameplads er i orden ? Selvfølgelig ønsker jeg de bedste forhold for mine børn i børnehaven, men jeg mener rent faktisk at det er et temmeligt godt sted at reklamere og gøre opmærksom på min virksomhed. Det er en meget aktiv børnehave med mange arrangementer og gode relationer til det lokale erhvervsliv. Jeg håber at der er nogen som har et par kommentarer, tak.
|
Hej Henning
Hvis vi skal prøve at "brække" det lidt ned og gøre tingene lidt mere simple, så er fradragsbestemmelserne jo defineret i Statsskattelovens § 6:
"Ved beregningen af den skattepligtige indkomst bliver af fradrage:
Litra a: Driftsomkostninger, dvs. de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten..."
Medmindre sponsoratets størrelse er helt ude af proportioner ift. din virksomheds omfang, herunder relevansen af din sponsorering/markedsføring, så ser jeg ikke de store problemer idet.
Dine argumentationer ift. markedsføringen er jo i orden, så vidt jeg kan læse.
Mvh
Karsten