Jeg har netop startet en webshop og er ved at få produkter hjem. Jeg har inddelt produkterne i 12 varegrupper alt efter hvilke type produkter det er. Varer der er påført en stregkode får stregkoden som varenummer, men hvad med de produkter som ikke er forsynet med stregkode? Hvordan opbygger jeg et logisk varenummer til dem? Er det blot et eller andet fortløbende nummer eller skal der indbygges en form for logik i det? Jeg har overvejet at indbygge et leverandørnummer og varegruppenummeret, men det bliver også rimeligt omstændigt da de jo er tilknyttet varegrupper. Mit varenummer skulle også gerne på et senere tidspunkt kunne anvendes i et POS system med scanner. Håber at der er nogen der kan hjælpe. |
Når du spørger om der SKAL være en vis logik, så er svaret nej. Hverken Folketinget eller det danske handelskammer har vedtaget regler, som man skal overholde. Du kan sågar helt undlade at bruge varenumre, hvis du har lyst.
Det eneste hensyn der tæller er, at du selv kan finde ud af det, så dine kunder får de varer, de har betalt for.
Vi bruger 6-cifrede varenumre, hvor de første 2 cifre angiver vores underleverandører og de sidste 4 angiver varen. Det er meget hensigtsmæssigt, når man skal genbestille. Fordi vi har mange underleverandører.
Hvis man – som du har gjort – opdeler varerne i varegrupper, så er det fordi hensynet til din interne salgs-statistik tæller højere. Det kan være smart nok, hvis man ikke hele tiden skal genbestille.
Valget står mellem genbestilling og statistik. En butik, som hele tiden får nye varer og som forsøger at styre indkøbet ind efter, hvad der kan sælges, bør vælge varegrupper – således at statistik på varenumre kan fortælle, hvilke typer varer, man skal ud og skaffe.
mvh. Bo Jensen
Butik Go’aften