Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varenumre: Hvordan tildeler jeg mine varer varenumre?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 98
Fra  Porcani Hundeartikler & Foder Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har netop startet en webshop og er ved at få produkter hjem.

Jeg har inddelt produkterne i 12 varegrupper alt efter hvilke type produkter det er.

Varer der er påført en stregkode får stregkoden som varenummer, men hvad med de produkter som ikke er forsynet med stregkode? Hvordan opbygger jeg et logisk varenummer til dem? Er det blot et eller andet fortløbende nummer eller skal der indbygges en form for logik i det? Jeg har overvejet at indbygge et leverandørnummer og varegruppenummeret, men det bliver også rimeligt omstændigt da de jo er tilknyttet varegrupper.

Mit varenummer skulle også gerne på et senere tidspunkt kunne anvendes i et POS system med scanner.

Håber at der er nogen der kan hjælpe.

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 22:35

Når du spørger om der SKAL være en vis logik, så er svaret nej. Hverken Folketinget eller det danske handelskammer har vedtaget regler, som man skal overholde. Du kan sågar helt undlade at bruge varenumre, hvis du har lyst.

Det eneste hensyn der tæller er, at du selv kan finde ud af det, så dine kunder får de varer, de har betalt for.

Vi bruger 6-cifrede varenumre, hvor de første 2 cifre angiver vores underleverandører og de sidste 4 angiver varen. Det er meget hensigtsmæssigt, når man skal genbestille. Fordi vi har mange underleverandører.

Hvis man – som du har gjort – opdeler varerne i varegrupper, så er det fordi hensynet til din interne salgs-statistik tæller højere. Det kan være smart nok, hvis man ikke hele tiden skal genbestille.

Valget står mellem genbestilling og statistik. En butik, som hele tiden får nye varer og som forsøger at styre indkøbet ind efter, hvad der kan sælges, bør vælge varegrupper – således at statistik på varenumre kan fortælle, hvilke typer varer, man skal ud og skaffe.

mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 577
Fra  Bærbar.com Skrevet kl. 23:07
Dato: 31-01-2007 08:14:57 Forfatter:Woof
Jeg har netop startet en webshop og er ved at få produkter hjem.

Jeg har inddelt produkterne i 12 varegrupper alt efter hvilke type produkter det er.

Varer der er påført en stregkode får stregkoden som varenummer, men hvad med de produkter som ikke er forsynet med stregkode? Hvordan opbygger jeg et logisk varenummer til dem? Er det blot et eller andet fortløbende nummer eller skal der indbygges en form for logik i det? Jeg har overvejet at indbygge et leverandørnummer og varegruppenummeret, men det bliver også rimeligt omstændigt da de jo er tilknyttet varegrupper.

Mit varenummer skulle også gerne på et senere tidspunkt kunne anvendes i et POS system med scanner.

Håber at der er nogen der kan hjælpe.

Vi bruger selv en ret enkel metode for tildeling af varenumre:

Leverandøren giver vi et nummer feks. 8
Varen placeres i en varegruppe med et nummer feks. 7
Herefter tildeles varen et unikt nummer af os, feks ces2015
Det endelige varenummer bliver således 87ces2015, hvilke altid giver mening når en kunde ringer og feks. forespørger på et eller anter varenummer (her ved vi, hvor det kommer fra og hvilken gruppe)

Det er sikkert ligeså mange måder at lave varenumre på so der er virksomheder :-)

Vil du gerne se en af vores <a href="https://ravfund.dk">Ravlygter</a> i funktion eller evt. teste din egen er du altid velkommen på vores indendørs strand i Nordjylland.

Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 23:29
Hej

Vi har valgt at dele vores op således at  hver varerketegori starter ved hele tusinde.. Eksempelvis: Halsbånd 1001, 2002 osv og Liner 2001, 2002, 2003 osv

Ved så ikke rigtig hvad vi går hvis der kommer mere end 1000 vare i en kategori? Klapper i vores små fede hænder :-)

/Charly

Fra Roskilde
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 98
Fra  Porcani Hundeartikler & Foder Skrevet kl. 08:05
Det lyder til at der ikke er nogen standard. Det er jo både godt og skidt.

Hvad så når man har en vare i flere varianter (Farve og størrelse)? Vil I så vurdere at det er en god idé at give dem seperate numre og betragte dem som forskellige varer?

Fra Danmark
Tilmeldt 10. Oct 06
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:01
Tillader at blande mig lidt :-).

Jo flere varenumre - jo mere indviklet, selvfølgelig afhængig af om du har et system til at håndtere dette?

Som andre også har svaret, så er der 1000 måde at skabe struktur i varenumre og mit råd er, at du skal vælge ud fra dine behov lige nu og tænk så 6 måneder frem og se på dine behov til den tid og implementer så en struktur der dækker det nu + 6 måneder,

MEN

tænk strukturen HELT igennem fra start, så du senere kan skabe mere dybde i varenumrene omkring eks. farver og størrelse, og dermed tilføje nye varianter på den eksisterende struktur uden at ændre den.

Håber det gav lidt inspiration.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)