Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Funktionærlignene konsulent kontrakt

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Amager
Tilmeldt 30. Jan 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har fået lov af mit firma til isteden at få udbetalt min løn, at det isteden bliver udbetalt som konsulenttimer til mit eget firma for at jeg bedre kan råde over pengende.

Til det skal vi have udformet en ny kontrakt, som fastsætter de nye betingelser. Dertil bliver jeg så lidt i tvilv, jeg har prøve at snakke med et par venner omkring det, men vil godt have nogle flere inputs.

Det jeg ønsker en kontrakt, som ligger sig op af funktionær kontrakten.

Det vil sige at den indeholder punkter, som kontraktfornyelse, gensidig opsigelses periode, løn, tillæg osv. Men udover det, hvad skal der så står i den kontrakt for at sikrer mig en ligeså god position, som var det en funktionær kontrakt?

På forhånd tak! :)

Fra Gram
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 22:47
Det har tidligere været sådan at når man overgik fra ren lønmodtager til selvstændig - og derfor fakturerede sin tidligere arbejdsgiver (og ikke havde andre kunder) - så anså told og skat det for at være et ansættelsesforhold.

Jeg ved ikke om det stadig er sådan - måske andre herinde er mere opdaterede - men måske det var noget du skulle undersøge.

Held og lykke

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:01
Man kan sige det sådan at hvis Mathias kun arbejder for sin nuværende arbejdsgiver så er der meget som peger i retning af at han er lønmodtager og så skal arbejdsgiveren indeholde A-skat.
Det at han tidligere har været ansat hos denne gør det bare endnu vanskeligere at få det godkendt som selvstændig erhvervsvirksomhed.

Nu ved jeg ikke om arbejdsgiveren har drøftet det med sin revisor men her vil budskabet formentlig være: Den går ikke. Problemet er nemlig at arbejdsgiveren vil blive pålagt at hæfte for skatten frem til det tidspunkt hvor de bliver pålagt at indeholde A-skat. 

Ser vi bort fra alt dette og antager at der måske kunne være en mulighed så glem alt om opsigelse, fast arbejdstid, overarbejdsbetaling, tillæg, refusion af udgifter m.v. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:05
Hej Mathias

Dine ønsker vanskeliggør sagen lidt: Jo mere din kontrakt minder om en egentlig funktionærkontrakt, jo sværere vil SKAT få ved at se det du laver som selvstændig virksomhed, de vil mene, at det er et ansættelsesforhold. Via dette link kan du komme hen til SKATs hjemmeside, ca. midt på er der en liste over, hvad de tager i betragtning, når de skal vurdere, om der er tale om selvstændig virksomhed eller om et ansættelsesforhold.

Fra Amager
Tilmeldt 30. Jan 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:28
Okay, der var lidt at tænke over.

Jeg kan godt se der er lidt at tænke over, og jeg må arbejde lidt med det. Jeg manglede her at fortælle at inden jeg blev ansat i firmaet på deltid, havde jeg mit firma, hvor jeg havde 3 kunder udover, dem har jeg stadigvæk og i weekenderne bruger jeg som regel tiden på at pleje deres opgaver.

Ud fra det Skat skriver og det Bent Zimmerman skriver, kan jeg godt se, at jeg skal vinke farvel til en god fast kontrakt, og sige velkommen til en god risikofyldt kontrakt. Givet at det skal kunne lade sig gøre, skal jeg isteden have ind i kontrakten hvor meget jeg skal betale hvis jeg får ydet skade på virksomheden, som en lille sikkerhed. Heldigvis har jeg ingen "fast" arbejdstid, og tillæg, overarbejdsbetaling og tillæg. Så den del foregår smertefrit.

Refusion af udgifter har jeg dog i forhold til når jeg skal erhverve ny viden hos virksomheden, men der køber jeg vel selv, men fakturere virksomheden efter som ekstra tillæg?

Hvad med seminardage, kickoffs osv?, siden jeg er så meget hos virksomheden, er det vel naturligt at jeg bliver inviteret med til de dage?

Man får helt lyst til bare at give sit firma gas og udvide med et par konsulenter. Kunne famdme rykke igennem! og det kunne blive en mulighed hvis jeg fik det rykket over i selvstændigt firma, da jeg så ville have nogle penge opsparet i firmaet, som kunne bruges til at betale større og mindre opgaver inden jeg får afleveret det hos en kunde. Det ville være fedt!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:19
Dato: 31-01-2007 10:27:53 Forfatter: MatiasBjoerling Okay, der var lidt at tænke over.
 Jeg manglede her at fortælle at inden jeg blev ansat i firmaet på deltid, havde jeg mit firma, hvor jeg havde 3 kunder udover, dem har jeg stadigvæk og i weekenderne bruger jeg som regel tiden på at pleje deres opgaver.

Refusion af udgifter har jeg dog i forhold til når jeg skal erhverve ny viden hos virksomheden, men der køber jeg vel selv, men fakturere virksomheden efter som ekstra tillæg?

Hvad med seminardage, kickoffs osv?, siden jeg er så meget hos virksomheden, er det vel naturligt at jeg bliver inviteret med til de dage?

Det med de øvrige kunder sætter tingene i et lidt større perspektiv. Naturligvis kunne Skat måske hævde at den del der vedrørte din tidligere arbejdsgiver (hovedkunden) skal pilles ud og ses som et lønmodtagerforhold, men det er alt andet lige sværre, end hvis du kun arbejdede for dem.

Vedr. refusionen: Helt korrekt. Det viderefakturer du.

Jeg har faktisk lidt selv samme situation. Størstedelen af det jeg udfakturerer er til Skat& Råd ApS som er ejet af nogle revisionsfirmaer + - fra i år - mig selv. Jeg har dog også andre kunder som jeg fakturerer via mit personlige firma Skattekonsulenterne.dk  men har valgt at alle revisionskunder bliver faktureret via ApS''et  for at undgå signalforvirrring. Reelt set er ApS''et blot viderefaktureringsorgan, hvor der så ryger et tillæg på 30-100 kr. pr. time på, afhængig af om det er partnerkunder eller eksterne kunder. Dette tillæg og overskuddet på vores kursusvirksomhed dækker de administrative timer jeg har for ApS''et. Jeg afholder selv alle mine udgifter, udfakturerer på timebasis og har også egen rådgiverforsikring. Det eneste Skat kan angribe mig på er at jeg i forhold til revisionskunderne oprerer i ApS''ets navn, men her kender de pågældende sammenhængen.

Her har jeg derfor bevidst valgt at starte op med selv at fakture alle eksterne så der er noget historik. Hvis Skat så kommer kan jeg dokumentere at ovenstående ordning i realiteten lige så godt kunne være tilrettelagt ved at jeg selv fakturerede og betalte en fee til ApS''et vedr. de kunder som jeg betjener i kraft af ApS''ets kursusvirksomhed og netværk.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)