Min erfaring med arbejde til billige penge, er at det ofte halter et eller andet sted. Enten så er den bagvedliggende kode noget klamp, eller også så er den efterfølgende support ikke værd at snakke om. Jeg siger ikke der er sådan hos jer, blot at sådan oplever jeg folk der prøver at sælge efter Netto-metoden. I min optik er det langt mere seriøst med folk som giver en argumentation for hvorfor de prisfastsætter som de gør. Fx siger at de kan være blandt de billigste fordi de har nogle stordriftsfordele, ikke giver support, overlader en stor del til kunderne selv eller modsat fortæller hvorfor de er bedre end alle andre (kvalitet) og dermed argumenterer for hvorfor de ikke er de billigste. Når folk blot er billige "vi skal ikke have så høj en løn som konkurrenterne" så har jeg allerede dannet mig en holdning om dem. At ansætte en uddannet programmør vel nærmest alle virksomheder det samme så det kan ikke være der i sparer. Mad, el, vand, varme mm koster også det samme alle steder, husleje er nok det eneste regulerbare alt efter geografisk placering. Vi ved alle at I skal leve af jeres opgaver både nu og i fremtiden (hvis ikke man holder sin leverandør i live, hvem skal så yde support?) og I er næppe en non-profit forening som ønsker at fremme dansk nethandel ved at arbejde gratis :-) Så jeg kunne godt tænke mig at spørge 1) Hvorfor er i billigere end andre? 2) Er I sikre på, at denne taktik er den rigtige? Er det ikke bedre at tage en retfærdig pris for sine produkter/ydelser og så også kunne leve af dem fremover... |
Webshop til dit firma
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
|
--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid
Vil det sige at alt der er dyrt er bedre end det der er billigere!? Jeg laver billigt, godt arbejde for at lokke kunder til og sprede en rygte der så kan tillade mig at hæve prisen til det den burde... kan sagtens følge dem der starter noget, som gør det på fritidsbasis, som et supleringsindtægtm til billige penge.. En gang imellem tænker man hvorfor ting skal koste så meget som de egentligt gør, men når det man betaler skal dække okostninger for lokaler, personale, udstyr osv. osv. er det som regel noget nemmere at gøre dte billigere når man sider der hjemme ved sin egen pc... Jeg laver fotoshoots for 500,- kunne sagtens tage 1500,- for dem, og har fået at vide at jeg enda kunne fodoble det! men.. jeg har mit private udstyr, og ingen reele udgifter ved at tage de billeder jeg gør, så indtil jeg har lavet tilstrækkeligt nok til at kunne sprede rygterne om kvaliteten, har jeg ikek noget imod at gøre det for under-pris... det har dog intet med kvaliten at gøre! anyway.. håber at jeg ikek bliver misforstået her... hilsner, Steph |
Nogle gange ja. Selvfølgelig er en liter mærk den sammen, uanset om den er købt billig i Aldi, eller dyrt i Irma. Men med design og særligt programmering/kodning er det min erfaring at pris og kvalitet næsten altid hænger sammen.
Jeg kan sagtens følge dig, har selv været i nogenlunde sammen situation engang. Men spørgsmålet er om ikke man skyder sig selv i foden. Ja nok får du nogle referencer som du kan score nye opgaver på, men som jeg har oplevet det så mister du mange af de kunder, som kun har valgt dig på baggrund af prisen. Og så er du tilbage ved udgangspunktet...
Behov og valg skal selvfølgelig passe sammen - og der er bestemt markeder for både dem på fritidsbasis og dem der arbejder mere professionelt. Men når man skal vælge en af dem, er det også vigtigt at tage nogle forskellige ting i betragtning. Folk på fritidsbasis er ofte billigere fordi: De tilbyder ikke support inden for normal arbejdstid, måske tilbyder de slet ikke support Hvad sker der med ens bestillinger (færdige eller under udførelser) hvis personen stopper, bliver langtidssyg eller noget andet drastisk sker. Holder personen sig opdateret professionelt? De rette kurser, rette materiale og andet som koster penge... Arbejder ofte alene, ingen kollegaer der kan træde til, hvis arbejdspresset pludseligt stiger - men heller ingen lønomkostninger og omkostninger til personalegoder. Nu generaliserer jeg selvfølgelig og meget kan være forskelligt fra de Aminoer vi kender - dette er blot hvad har oplevet.
Hvorfor "prostituerer" du dig selv ved at arbejde for mindre end du er værd? Kassedamen nede i din lokale købmand giver dig da ikke maden billigere af den grund. Nu er jeg en af de "onde" som tager nogle andre priser end dem du så mener er fair. Vi har kontor på Bredgade, men det er bestemt ikke det som gør os dyrere end dem som arbejder hjemmefra - vores timepris er den samme som dengang vi havde et billigt kontor ude i Nordvest. Det som definerer vores priser, er nogle helt andre faktorer: vi har nogle dyre IBM maskiner fordi vi mener de er mere stabile og vi kan arbejde hurtigere på dem, vi bruger meget tid på at udvikle gratis salgsmateriale til vores salgspartnere, vi bruger rigtig meget tid på at holde os opdateret om sikkerhedskrav, standarder, brugervenlighed mm og frem for alt, så har vi nogle dyre servere stående i et dyrt hostingcenter (fordi lige præcis her ved vi at der er forskel). Alt dette er selvfølgeligt fordyrende faktorer, men vi mener det er velbegrundet. Så er spørgsmålet jo så, om kunderne har behov for det... (på mængden af arbejde i ordrebogen lader det til det ![]() I øvrigt lige |
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline