Hej. Kort sagt skal jeg til at søge investorer til min virksomhed og skal derfor finde ud af hvor meget den er værd. Virksomheden er et ApS selskab etableret i 2000. Vi er 5 fuldtidsansatte, som arbejder med webløsninger og driver et dansk site indenfor ”underholdningsbranchen”, som vi arbejder på at lancere globalt. Sitet har 160.000 unikke besøgende og ca. 4,5 millioner sidevisninger om måneden i Danmark. Omsætningen i 2005 var på ca. 900.000 og endte med et overskud på ca. 50.000. 2006 giver en omsætning på ca. 1.2 million og et underskud på ca. 200.000, grundet investeringer i den globale lancering. Vi forventer en omsætning i 2007 på ca. 1,8 million og et underskud på ca. 500.000, igen pga. globale investeringer. 2008 forventer vi en omsætning på ca. 2,3 million og et break-even for året. 2009 forventes 3,1 million i omsætning og et overskud på 300.000. Alle fremtidige tal er forsigtige og vi arbejder med et marked og en ide som har store vækstmuligheder. Vi vil fremover satse på globaliseringen af det danske site og de ideer vi har til videreudviklingen, hvilket også er det vi skal bruge investorer til. Men hvordan vurdere jeg værdien af selskabet, ikke mindst værdien af de folk, den erfaring og frem for alt de ideer vi har? Jeg har set lidt på forskellige metoder til værdiberegning (P/E, Diskonteret cash flow metoden og Normalindtjeningsmetoden) som giver en værdi på omkring 2 millioner. Men det er jo uden indregning af knowhow, goodwill, ideer osv. som er der jeg mener den virkelige værdi og de store muligheder findes. |
Hej,
NPV''en er den oftest anvendte indikator, og derfor skal du kunne sandsynliggøre en væsentlig højere skalering af forretningsmodellen, for at hæve værdien.
For virksomheder med dine regnskabstal har vi udført kapitalrunder til værdisætninger på mellem 5-10 mio. kr. og haft en enkelt der var oppe på over 20 mio. kr. Men det afhænger i hver enkelt sag af produktets styrke, teamets kompetencer og drive, markedets potentiale og flere andre faktorer.
I bund og grund er det ren købmandshandel baseret på lige dele intuition og analyse.
Venlig hilsen
Jan