Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man kopiere nyheder?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Hanoi
Tilmeldt 9. Jan 07
Indlæg ialt: 577
Fra  ComOnline - er du ikke online, så kommer du det Vietnam Rejser Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et website indenfor et bestemt område.

Hvis jeg ser en nyhed indenfor området, som kunne være givende og god info for mine besægende, må jeg så kopiere teksten, og vise den på mit website hvis jeg skriver kilden, og linker til denne?

Hvis ikke:

Må jeg omskrive nyheden med mine egne ord, hvis jeg skriver kilden?

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 16:00

Nej det må du ikke - kopiere hele nyheden direkte. Du må dog i mange tilfælde kopiere dele af teksten forudsat du angiver kildereference med direkte link.

Jeg ved ikke om det er lovligt at omskrive - og så lave kildereference på det?

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 30. Dec 07
Indlæg ialt: 793
Fra  SurfMania Skrevet kl. 16:06
Som Tom skriver er det ulovligt at kopiere hele nyheden. Du kan dog bringe et lille udsnit af den enkelte nyhed og så linke til resten af nyheden på den pågældende hjemmeside. Derimod er det fuldt ud lovligt at omskrive - og her behøver du ikke at angive kilde.
Fra Hanoi
Tilmeldt 9. Jan 07
Fra  ComOnline - er du ikke online, så kommer du det Vietnam Rejser Skrevet kl. 16:16
Fra Charlottenlund
Tilmeldt 30. Dec 07
Indlæg ialt: 793
Fra  SurfMania Skrevet kl. 16:22
Præcis. Det er helt korrekt forstået :)
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 16:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ComOnline.dk - Kenneth Egebjerg:

Hvis jeg læser denne nyhed http://www.sporten.dk/superligaen/broendby-traener-tror-paa-farnerud

og skriver den med mine egne ord, kan jeg uden problemer vise den på mit eget website?

Uden at være helt sikker, kan jeg ikke forestille mig at der skulle være noget galt i det. Størstedelen (ja ja...) af alle artikler på eks. onside.dk, eb.dk. bt.dk bold.dk osv. er noget de ikke selv har skrevet, men hentet fra andre sider (ofte hinanden) og omskrevet, eller draget deres egen konklussion på.

Det er især tydeligt når de glemmer at oversætte teksten fra billerdene, så deres artilkel er på dansk, men billedteksten på engelsk.

Så at være journalist i dag, er mere eller mindre bare et spørgsmål om at kunne hente andre menneskers arbejde, og omformulere / oversætte det en smule. Men det er en helt anden snak :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 16:27

ComOnline.dk - Kenneth Egebjerg:

For lige at være helt sikker.

Hvis jeg læser denne nyhed http://www.sporten.dk/superligaen/broendby-traener-tror-paa-farnerud

og skriver den med mine egne ord, kan jeg uden problemer vise den på mit eget website?

Ja - men jeg ville for god ordens skyld, skrive hvem du har det fra. Det er god skik at skrive kilde på historier, og da du formentlig ikke selv har talt med træneren, så har du det et andet sted fra.

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Hanoi
Tilmeldt 9. Jan 07
Fra  ComOnline - er du ikke online, så kommer du det Vietnam Rejser Skrevet kl. 16:32

Super, tak for de hurtige svar. Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:02

Det er jo værd at bemærke, at mange af medierne er ejet af samme mediekoncern - og at de af samme årsag placerer artikler mv. der hvor den passer bedst - og så omtaler den på andre af deres sites.

Hvem tænker eksempelvis på, at Ekstrabladet og Politiken er bror og søster i Politikens Hus A/S ?

Hvad jeg forsøger at sige er, at det at en artikel bringes næsten enslydende i flere medier, er ikke det samme som, at den oprindelige forfatter har afsagt sig retten til artiklen.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)