Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler om online portfolie

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg er freelance grafisk designer, og har et spørgsmål til online portfolie. På min hjemmeside vil jeg gerne vise eksempler på forskellige opgaver, som jeg har løst gennem tiden. Må man vise eksempler på grafiske opgaver, som man har løst som fastansat i tidligere stillinger - eller må man kun vise eksempler på opgaver, man har løst som freelancer??

Er det en individuel aftale med den tidligere arbejdsgiver, eller er der en bestemt regel omkring dette??

Håber nogen kan hjælpe mig med dette spørgsmål.

Fra København Ø
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil tro du skal have en aftale med din tidligere arbejdsgiver vedr. opgaver du har løst som ansat. Der kan være forhold mellem din arbejdsgiver og hans kunde vedr. fortrolighed osv. som du kan få problemer med.

Arbejder med online salg og design.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Dannevang:

Jeg vil tro du skal have en aftale med din tidligere arbejdsgiver vedr. opgaver du har løst som ansat. Der kan være forhold mellem din arbejdsgiver og hans kunde vedr. fortrolighed osv. som du kan få problemer med.

Præcis - du bør ikke vise noget fra dit tidligere arbejde uden en aftale først.

Fra Århus
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det tror jeg også. Tror du også det gælder, hvis det er firmaets logo og identitetslinie?

Fra Århus
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Det er nok uanset opgavetype.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henriette

Først så må du ikke offentliggøre noget som du ikke har rettigheder til.

Det vil så også sige, at laver du noget for en kunde, så må du egentlig heller ikke offentlige gøre det, på din hjemme side, men du må godt gøre opmærksom på at du har lavet det.

Når man sælger tingene, så fra skriver man også generalt rettighederne til det, dog kan man lave undtagelser i ens kontrakter.

Når man snakker om tidligere arbejdsgivere, så må man ikke offentlige gøre noget.

/Kenneth

Fra København Ø
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth:

Når man sælger tingene, så fra skriver man også generalt rettighederne til det, dog kan man lave undtagelser i ens kontrakter.

Hej Kenneth,

Er du stensikker på det? - som jeg husker det beholder designeren ophavsretten medmindre andet tydeligt er beskrevet i kontrakten. Det du sælger er, som jeg husker det, udelukkende en brugsret.

/Mathias

Arbejder med online salg og design.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias

Sælger du et unikt design, så er det designet som du sælger. Og ikke brugsretten til det.

Sælger du en et standart design, så er det brugsretten.

Fx laver jeg et design til en forstærker, så er det ikke mig der ejer det, da det er lavet for xXx.  Og står deres fima navn på det, så må jeg ikke offentlig gøre det. Uden deres samtykke. Og her er vi under registrede varemærker, rettigheder til varenavne osv.

/Kenneth

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med screengrabs af mine tidligere kunders hjemmesider - som jeg har kodet? Er det også forbudt?

Selvfølgelig ikke noget problem at få lov til det i de fleste tilfælde - man kan vel altid bare lave en kildereference?

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 09
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa, Som designer ejer du alle rettighederne på dine løsninger. Jeg vil dog fraråde dig at referere til de løsninger du har lavet i et ansættelsesforhold, da der kan være andre betingelser i ansættelseskontrakt. Men du må godt vise de eksempler du selv har lavet for dine egne kunder. :) // Kristian
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)