Jeg har set at der er nogle vakse personer fra SKAT der svarer på spørgsmål her på siden. Det har givet mig frimodighed til et lille spørgsmål. Vi har et firma der hjælper landmænd med forskællige styresystemer. I november er vi blevet opmærksome på moms problemet med vores biler. Det er specielt indrettede biler med meget spc. udstyr. I vores job kan vi kun komme ud i en stald om dagen pga. sygdomsstatus. Alle mand er ansat med udkørsel fra deres bopæl, og er ikke hver uge ind om virksomhedens adresse. Loven siger at der ikke er nogen permanent vagtordning, men da antallet af udkald i en week-end og uden for arbejdstid kan svinge meget, er en fast vagtmand umulig. Det er heller ikke alle mænd der kan løse alle opgaver. Derfor er et af ansættelses vilkårende også at man så vidt muligt har sin firmatelefon på sig. Med denne virkelighed for øje kan det så passe at min ansatte skal beskattes af kørsel fra bopæl og ud til den første kunde hver dag?
De sagkyndige - inkl. mig selv - som svarer på skatteforhold m.v. er mig bekendt ikke fra Skat. Jeg kan sige at jeg selv har en baggrund i Skat men i dag driver selvstændig rådgivningsvirksomhed for revisorer m.v.
Jeg mener ikke dine ansatte skal beskattes af deres kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen hvis der er tale om en bil der er specialindrettet til formålet og må anses at være uegnet til privat kørsel. Når det så er sagt så har Skat et meget mærkeligt forhold til det sidste. Er der tale om hvidpladebiler vil man anse den egnet uanset hvad der måtte være i af sæder hvorimod en kassevogn med indretning af varerummet anses uegnet, deusagtet at der normalt er 3 sæder foran.
Du spørger så til kørsel mellem hjemmet og første kunde (kunne vel også være sidste kunde). Det du tænker på/har hørt om er sikkert den særlige 60 dages regel hvor en kundes forretningssted nemt får karakter at at blive fast arbejdssted. Det forudsætter naturligvis at de ikke benytter bilerne privat samt at de undlader at foretage befordringsfradrag.
Undskyld min uvidenhed, håber ikke det var en fornærmelse.
Tak for svaret Bent.
Det var nu ikke 60 dags reglen jeg tænkte på. I den redegørelse jeg læste i revisor nyt, fik jeg indtryk af at lovteksten for spc. indrettede biler, og moms reglerne ikke harmonerede. Umiddelbart så det ud for mig, som om at en indbetaling af momsen på bilen var nødvendig.
Undskyld min uvidenhed, håber ikke det var en fornærmelse.
Tak for svaret Bent.
Det var nu ikke 60 dags reglen jeg tænkte på. I den redegørelse jeg læste i revisor nyt, fik jeg indtryk af at lovteksten for spc. indrettede biler, og moms reglerne ikke harmonerede. Umiddelbart så det ud for mig, som om at en indbetaling af momsen på bilen var nødvendig.
Mvh ham fra landet
Overhovedet ikke. Det er jo min tid som gammel skattemand (og uddannelsen bag) der gør at jeg kan lave det jeg laver i dag
Jeg vil lige prøve at kigge i Revisornyt men jeg mener ikke der er noget i det.