ENGODSAG.DK indgik i forb. med VM i håndbold en sponsoraftale med Angolas landshold. Den har givet os to indslag i TV2 Sporten og en masse øvrig positiv omtale - og nøglen her er aktivering. Derfor blot et input til alle AMINOer om, at alt for mange sponsorater tænkes alt for meget i forhold til eksponering (dvs. hvor mange seere ser evt. mit logo osv.) og for lidt i forhold til aktivering af sponsoratet. Mit råd er efter flere år bl.a. i reklame branchen, at hvis I vil indgå en sponsoraftale, så skal I tænke i at aktivere sponsoratet - hermed menes f.eks.: - storytelling. Brug sponsoratet aktivt overfor jeres medarbejdere og bedste kunderelationer - events. Inviter nøglekunder og potentielle kunder med til sportskampe (hvis sponsoratet indbefatter det) og prøv at få stjernerne fra holdet på besøg hos jer - PR. Husk at tænke i om sponsoratet kan skabe buzz i pressen. Søg efter et sponsorat som er anderledes.
Det er alt for dyrt, hvis I vil sikre jer bekostelige bandereklamer osv., for det er en engangsfornøjelse, og folk er efterhånden blinde overfor disse. Det er forældet logo eksponering-tankegang, og som marketingguruen Martin Lindstrøm siger, så er logoer døde indenfor 10 år. Da vil folk huske historier, farver og altså opleve brands på en helt ny måde!
Hos ENGODSAG.DK er vi helt enige i dette - aktivering er derfor nøglen til succes. Vi har f.eks. lavet et sjovt spinn-off på sponsoratet af Angola - tjek forsiden af www.smartguy.dk eller gå direkte til de nye kult-shorts: http://www.smartguy.dk/butik/VisVare.asp?ID=9008
Dejligt med et indlæg der giver stof til eftertanke, spændende tankegang, som jeg vil forfølge i den kampagne jeg skal til at planlægge, tak for hjælpen
Hilsen
IDzone ApS - Improve RFID
Rita Westergaard
www.rfid-idzone.dk