Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmanavn uden CVR, samt registrering...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Midtjylland
Tilmeldt 21. Nov 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 01:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Håber der er et par kloge hoveder med noget viden om dette...

1:

Jeg er igang med at starte en lille fritids-virksomhed, som jeg i første omgang ikke vil cvr registrerer. Men når jeg så engang (forhåbentlig) skal skrive en regning, kan jeg vel ikke bruge et firma som afsender, for der skal vel stå mit navn, ik ?

2:

Når jeg nu har fundet mig et kløgtigt firma-navn, hvordan sikrer jeg mig så at det ikke findes i forvejen, og at andre ikke vælger samme navn senere hen...

På forhånd tak

- Kenneth...

Fra Viby J
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:06

1. Jeg TROR ikke der sker noget ved at skrive firmanavnet på udover dit navn. Jeg tror bare det er vigtigt at det fremgår tydeligt, at der ikke er moms på beløbet.

2. På CVR.dk kan du søge dit firmanavn. Der oprettes ikke så vidt jeg ved firmaer med nøjagtige samme navne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:16

Christian Nielsen:

1. Jeg TROR ikke der sker noget ved at skrive firmanavnet på udover dit navn. Jeg tror bare det er vigtigt at det fremgår tydeligt, at der ikke er moms på beløbet.

Jeg vil bare bekræfte Christians "tror". Du må kalde din virksomhed "det du vil", selvom du ikke er momsregistreret - selvfølgelig under forudsætning af, at du ikke træder andres navnerettigheder over tæerne.

Mht. at det er tydeligt, at der ikke er moms på beløbet ... du skal simpelthen bare lade være med at bruge ordet "moms" (inkl. ord som "momsfri" osv) på dine fakturaer, så er du på sikker grund.

Nu foregriber jeg lige et opfølgende spørgsmål: Det er ikke et krav, at du i stedet anfører dit CPR-nummer. Hvis du leverer ydelser til erhvervsdrivende, kan de finde på at komme og bede om det, fordi de skal lønoplyse det honorar de har udbetalt til dig - og så skal du selvfølgelig give dem det.

Men at anføre det på dine fakturaer - det er som sagt ikke et krav.

Vh
Lars

Fra Midtjylland
Tilmeldt 21. Nov 10
Skrevet kl. 10:07

Tak for svaret...

Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan jeg sikrer mit nye firma-navn, så der ikke er andre der gør det...

Er den eneste mulighed at lade sig cvr registrere ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:23

Kenneth:

Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan jeg sikrer mit nye firma-navn, så der ikke er andre der gør det...

Er den eneste mulighed at lade sig cvr registrere ?

Uden at have nogen forstand på det, andet end det jeg har samlet op hist og pist, så har vi i Danmark et begreb som hedder "uregistreret varemærkeret". Det vil sige, at hvis man benytter et særligt navn som kendetegn, så er man grundlæggende beskyttet mod, at andre anvender det.

Så vidt jeg ved er en CVR-registrering (momsregistrering) i sig selv ikke ensbetydende med, at man er beskyttet mod, at andre får registreret samme navn - i hvert fald ikke, når det gælder personligt ejede virksomheder.

Anyway i stedet for at komme med alle mine formodninger, så læs selv noget mere her: http://ip-guiden.dkpto.dk/navn--logo/beskyt-dit-navn-og-logo.aspx

Vh
Lars

Tilmeldt 19. Nov 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:39

Så vidt jeg er orienteret, så må en ny virksomhed i princippet godt kalde sig det samme som en eksisterende virksomhed (der vel at mærke ikke er TM mærket) - den må bare ikke beskæftige sig indenfor samme område så der kan ske forveksling.

Fra Midtjylland
Tilmeldt 21. Nov 10
Skrevet kl. 10:40

Det var lige det svar jeg havde brug for...

Tak for hjælpen...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)