Hej Amino''er Jeg har mulighed for at leje et butikslokale til en lav pris og på gundstige vilkår - ca. 500 kr/m2 og ingen huslejestigninger i 10 år - i København. Ved indgåelse af lejeaftalen bliver jeg afkrævet 475.000 kroner i afståelse til den tidligere lejer. Spørgsmålet er så: <i>Er det lovligt at afkræve afståelse ved brancheskift?</i> -Her tænker jeg både på situationen ifm indgåelse af lejeaftalen nu, og på situationen jeg kommer til at stå i, når jeg engang flytter. (Den tidligere lejer var ejendomsmægler og jeg laver digital billedbehandling og undervisning i samme) Venlig hilsen Brian Rasmussen |
Råd om afståelse
- 1
Hej Freebooter, Tja.. afståelse er lovlig, men om den er hensigtsmæssig for dig, afhænger af lejekontrakten. Og husk, afståelsen er jo tabt, hvis ingen ønsker at give dig afståelse, når du en gang forlader lejemålet. Men i city-centre, er afståelse jo normalt. Læs kontrakten godt igennem, og søg relevant rådgivning - der er mange penge på højkant. Se eft. dette link: Mvh Karsten |
Et par gode råd omkring afståelse : Afståelse skal du se på udelukkende som en erstatning/findeløn sælger vil have for at afgive noget af særlig værdi. F.eks. Ekstra god beliggenhed, særlig gode kontrakts forhold osv. I dit tilfælde må du vurdere om beløbet på 475000 kr. er vær at give for den beliggenhed og den kontrakt. Alt for mange falder i den fælde, at føle sig sikke på at de jo altid kan få pengene igen, den dag de sælger. Desværre er virkeligheden ofte meget anderledes. Rigtig mange omkring liggende factore kan ændre din afståelse værdi over en årrække. F.eks. er lokalet beliggende på strøg eller i center kan der samtidig være flere lejere der opsiger lejemål, og lokaler der før har haft meget høj afståelse kan pludselig værdiløse i afståelse over en lang periode. Jeg har selv prøvet at stå med en butik med relativ høj afståelseværdi, da jeg så ville afstå lokalet havde 2 andre butikker valgt at flytte samtidig. Jeg valgte beholde butikken i 9 måneder med det resultat at yderligere en butik blev ledig. Det var aldrig sket før på denne gade, men jeg endte med at betale leje i 9 måneder for så at opsige med + 3måneder i alt 12 måneder husleje og ingen afståelse. Jeg kender mange der har prøvet noget lignende og vi kende det også fra det private ejendoms marked. I et ellers meget eftertragtet villakvarter vælger flere pludselig at sælge samtidig, og villaer der normalt ville være hurtigt solgt, får nu alle lang ligge tid. Der kan også være andre ting der forhindre at få afståelsen tilbage f.eks. at der bliver udvidet lige ved siden af, med nye lokale hvor udlejer selvfølgelig ikke opkræver afståelse, for de vil naturligvis gerne have alt udlejet med det samme. Der kan også være andre uventede omstændigheder f.eks. er mange små centre og bytorvs daglige trafik opretholdt ved, at der ligge et eller flere supermarkeder. Lukker dette supermarked og den nye lejer er en møbelhandler eller lignende, kan den daglige trafik ændre fra mange tusinde forbi passerende til få hundrede eller måske mindre. |
Tak for jeres svar! Sådanne gode råd er altid gode at have i rygsækken. Venlig hilsen Brian Rasmussen |
Hey, Jeg ved at denne tråd er lidt gammel, men der er sikkert nogle der ved noget alligevel. Vi skal til at overtage en butik hvor vi skal betale 30.000 i afståelse, men de tidligere lejere vil have afståelsen inden vi underskriver papirerne, hvilket jeg syntes er lidt mærkeligt. Nu begynder formanden for andelsforeneingen hvor vi skal leje butikken også at sige at vi skal betale inden papirarbejdet kommer igang. Kan det virkelig passe at deter måden det gøres på? Vi har tidligere købt en erhvervsandel, en ejerlejligjed og et hus, og har aldrig skulle betale noget før papirerne var underskrevet. |
Hej Thomas Jeg er formand i en andelsboligforening som også har erhvervsudlejning. Vi kunne ikke finde på at opkræve så meget som en bøjet femøre før alle papirer var på plads. Hvordan kan administratoren opkræve leje/depositum uden der foreligger en kontrakt!? Bedste hilsener Brian |
Hej Brian, Ja, det mente jeg også, og det er ikke engang leje eller depositum, men afståelsen de vil have os til at betale inden vi kommer og underskriver papirerne.
|