Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opfinderforeningen søger......

Side 6 ud af 6 (58 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 25-01-2007 09:14:56 Forfatter: RandomAccess
Dato: 25-01-2007 00:14:33 Forfatter: OleGearløs

Hej igen Marcus

Jeg syntes efterhånden også det er blevet en god debat igen.

Du har ret i at der er erhverv der generelt er mere udsatte end andre, men har du nogle bestemte i tankerne, andet end grafikkere og programmøre,..og hvilke brance er det du tænker på, når du skriver at folk ikke kunne drømme om at spørger om hjælp, der under andre omstændigheder kunne have kostet penge? Min personlige mening er at vi skal være glade for at advokater og revisore indimellem svare på spørgsmål, som de i andre sammenhæng ville have fået betaling for. Og vi skal sætte stor pris på når Martin Thorborg, Mikkel deMib, Jesper fra Mediamouse, m.f. gavmildt  øser ud af deres viden..når de i andre sammenhæng kunne få kassen får den?  Osv,..osv...

Hvis vi lige forlader Amino et sek. kan jeg da komme på flere erhverv hvor det samme gør sig gældende, i større eller mindre grad. Erhverv der lønmæssigt ligger langt under hvad f.eks. en grafikker eller programmør normalt tjener..vel og mærket uden at det udviklet sig til smedekampanger og grædekonementalitet af den grund.

Mvh.

Jeg syntes faktisk også at diskusionen udvikler sig til noget fornuftigt.
Vivi undskyld vi stjæler din tråd ...

Ja ser du.. der har vi sådan set hele problematikken.. du samligner besvarelse af et spørgsmål fra en advokat med at lave en brochure. Det ene tager 10 minutter det andet 1-3 dage.
Og det er der kæden hopper af ved de fleste.. hvis spørgsmålet var ''kan nogen lige sige mig hvordan jeg laver det og det i phptoshop...'' ville der ikke være nogen der ville brokke sig.

Men jeg vil da gerne se den advokat der laver en kontrakt som tager ham flere dage og han skal vælte rundt i diverse lovbøger uden at få penge for det.Og ingen her ville nogensinde spørge om at få en gratis ''custom made'' kontrakt

Jeg tror (og det er bare min mening, jeg har ingen bevis for denne påstand) at mange ikke forstår den kreative process som kan tage dage bare for at få en ide. (joow.. som opfinder burde man jo forstå ide processen )til et layout, som så også skal holde til de professionelle guidelines som bruges til design og layout.

Jeg ved ikke om det er fordi programmer som publisher og frontpage har gjort det for let at lave et crappy layout, at folk tror at det bare tager 10 minutter som prof.

OG SÅ kommer jo hele den resterende process.. da kunden jo typisk har en anden ide i hovedet end den designeren har.. dvs.. korrektur .... korrektur... korrektur...

Som sagt jeg vil gerne se dem der spørger en advokat, en snedker, en vvs mand, en bilmekaniker, en ingeniør, en arkitekt om 2-3 (måske mere) dages arbejde uden at de overhovedet kender manden (jeg undtager familie venner osv.)

Hej igen igen Marcus
Forstår godt hvor du vil hen, dog mener jeg ikke det er helt så sort på hvidt. Jeg vil prøve at give dig et samlet svar på dit indlæg, set fra min skærm. :)
En af de store gevinster ved internettets fremtog, og den enorme brug af dette, er at der globalt på kryds og tværs er skabt en synergieffekt, verden aldrig har set mage. Aminos mange brugere drager også dagligt nytte af denne effekt, og det spare tid så det batter! Når man kan trække på flere tusinde menneskers erfaringer, samtidigt vel og mærket, ja så kan ting der normalt ville have taget 1 dag, oftest klaret på ganske kort tid.  Jeg oplever det som en kombination af synergi og tilfældighedernes spil.

En bruger
Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 14:53
Hej Ole
Igen.. må desværre sige jeg er uenig. Eller måske snakker vi forbi hindanden.

Jeg har ikke noget imod at give gratis råd og vejledning,  det har vi/jeg gjort i mange år.

Det der irriterer mig er at det er OK at spørge om 3 dages gartis hjælp hos designere men INGEN vil spørge den lokale bager om han ikke lige gider at lave en bryllups tærte gratis UDEN at tilbyde en modydelse.

Du finder ikke et eneste indlæg i amino hvor nogen søger efter en mekaniker der lige kan fikse bulerne i ens bil gratis. Men du finder mindst 100 indlæg hvor folk gerne vil have gratis design.

Mit spørgsmål er så, hvad gør arbejdet på design så meget mindre værd at det er ok at spørge om det, men gør mekanikerens arbejde så værdifuld at man ikke ville tillade sig at spørge om det?

Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 15:01
Jammen dog som der kan diskuteres! Men snakker I ikke bare om hvad forskellen er på disse 2:

1. Råd og vejledning giver vi alle gerne - og vil alle gerne have = ingen problemer(vi er jo alle iværksættere og har brug for den slags?)

2. Decideret arbejde = har skal der betales, på den ene eller anden måde!

Et råd fra en advokat, tekstsmed eller grafiker= gratis hvis folk gider - koster jo ikke andet end tiden det tager at skrive ind!

udføre et stykke arbejde - jammen det er jo det vi lever af! så skal der pludselig produceres noget (ok råd og vejledning er også en vare for konsulenter)

Hvorfor snakker I forbi hinanden hele tiden? eller er det noget fnidder som Microsoft vs. Linux folk?

/just my 2cent

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:15
Dato: 25-01-2007 14:18:28 Forfatter: OleGearløs

Er du pludselig blevet smagsdommer for hvad der skal ligge til grundlag for min og andre brugeres hjælpsomhed?

Jeg stiller mig gerne til rådighed som smagsdommer, hvis nogen ønsker min afgørelse.

Men jeg synes da, det er bedre, hvis I kan vurdere det selv - hvilket jeg i øvrigt har fuld tillid til at I kan.

Hvis nogen føler sig skræmt af min sarkasme og på den baggrund har valgt ikke at hjælpe opfinderforeningen gratis i denne sag, tillader jeg mig at bede jer kigge på mine saglige argumenter i stedet.

mvh Hans

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 15:28
Dato: 25-01-2007 15:01:12
Forfatter: 072dpi
Jammen dog som der kan diskuteres! Men snakker I ikke bare om hvad forskellen er på disse 2:

1. Råd og vejledning giver vi alle gerne - og vil alle gerne have = ingen problemer(vi er jo alle iværksættere og har brug for den slags?)

2.    
  3. Decideret arbejde = har skal der betales, på den ene eller anden måde!

Et råd fra en advokat, tekstsmed eller grafiker= gratis hvis folk gider - koster jo ikke andet end tiden det tager at skrive ind!

udføre et stykke arbejde - jammen det er jo det vi lever af! så skal der pludselig produceres noget (ok råd og vejledning er også en vare for konsulenter)

Hvorfor snakker I forbi hinanden hele tiden? eller er det noget fnidder som Microsoft vs. Linux folk?

/just my 2cent

Hehehe..
Altså i første omgang.. tak at du giver mig ret med at der er forskel mellem råd og vejledning (som spørgsmålet "Er der nogen der kan hjælpe mig videre så jeg kan udforme en brochure til vores forening" ville være) og decideret arbejde (som jeg syntes spørgsmålet og en færdigudviklet brochure er) .

For det andet syntes jeg at diskussionen faktisk er interresant fordi Ole har en fuldstændig anden holdning til det end jeg har. Desuden er diskussionen ole og jeg har sober, ikke på manden men bare et udtryk for vores holdninger og om at overbevise den anden man har ret, ved at argumentere for sin sag. Så for mig er det lige så meget "hygge" og hjernemassage at have en livlig diskussion.

Men jeg kan godt se at vi måske keder jer andre og vi har fuldstændig hijacket tråden (igen undskyld vivi) og vi skulle fortsætte diskussionen over mail istedetfor

Tilmeldt 30. Oct 05
Skrevet kl. 16:24

Dato: 25-01-2007 14:53:27 Forfatter: RandomAccess Hej Ole
Igen.. må desværre sige jeg er uenig. Eller måske snakker vi forbi hindanden.
Jeg har ikke noget imod at give gratis råd og vejledning,  det har vi/jeg gjort i mange år.
Det der irriterer mig er at det er OK at spørge om 3 dages gartis hjælp hos designere men INGEN vil spørge den lokale bager om han ikke lige gider at lave en bryllups tærte gratis UDEN at tilbyde en modydelse. 

Hej Marcus

Jeg er ikke i tvivl om at du er en hjælpsom person, ligesom du sikkert selv godt kan lide at få hjælp, og jeg forstår udemærket din irritation. Vedr. Bagere, så er de ofte sponcere for foreninger og lign. når lokalområderne holder angementer, men en bryllupskage ville nok kræver en virkelig god forklaring :D

Du finder ikke et eneste indlæg i amino hvor nogen søger efter en mekaniker der lige kan fikse bulerne i ens bil gratis. Men du finder mindst 100 indlæg hvor folk gerne vil have gratis design.
Mit spørgsmål er så, hvad gør arbejdet på design så meget mindre værd at det er ok at spørge om det, men gør mekanikerens arbejde så værdifuld at man ikke ville tillade sig at spørge om det?

Jeg kan garantere dig at mekanikeren også har "håbefulde gratister" hængende på skulderene all the time. Måske ikke så meget i dette forum, men alle steder hvor de færdes støder de på folk der gerne vil have lavet deres bil gratis, eller for en slik. Egenligt ville det også være pusigt hvis folk ledte efter en mekaniker på Amino, når det er IT-relaterede brancer der er mest aktive her..   Men jeg tror du finder en del af dit svar i forskellen på mekanikeren der fysisk skal i kontakt med både kunden og hans bil, og grafikeren der kan designe og oploade et billede direkte, uden den fysiske kontakt. Tror også at en væsenlig faktor er at der bliver flere og flere grafikere, både professionelle og hjemmeamatøre. Det er klart at hvis grafisk arbejde/webdesign bliver ved med at have den stigende interesse hos danskerene, vil de dårligste i brancen hurtigt kunne blive skubbet up på et sidespor, fordi amatørengrafikeren vil lave det gratis, for at få en reference og blive set, eller hvad der nu trigger ham.. Man kan sige at brancen er ved at bliver lidt blur, og måske er det kun de firmaer der har distanceret sig via gode referencer og en fornuftig marketingstrategi, vil kunne hive de store penge hjem i fremtiden,..resten vil ligge og slås med "gratis-spøgelset" ?

Mvh.

Tilmeldt 30. Oct 05
Skrevet kl. 16:38
Hej Hans

Du er hermed tildelt en glad Smiley

Mvh.

Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 18:42
Svar på: Hvad er forskellen på Opfinderforeningen.dk og Dansk Opfinderforening (alias Dansk Forening til Fremme af Opfindelser)?

"Hvad forskellen mellem foreningerne er, må andre vurdere :-)

Opfinderforeningen har i dens korte levetid opnået konkrete resultater inden
for patentlovgivningen ,der specifikt gavner den lille opfinder /idémager
og foreningen arbejder aktivt og målrettet på at sætte denne gruppe på dagsordenen!"

Side 6 ud af 6 (58 indlæg)