Hej, An kunde skal have byttet sit fjernsyn (til ca,. 15.000 kr) da det har en fabrikations-fejl. Producenten siger de vil udstede en kredit-nota til forhandleren da fjernsynet er udgået af produktion, og kunden indviliger. Producenten henter fjernsynet, men har nu syltet kredit-notaen i 2 uger indtil videre. Når kunden henvender sig til dem, får han blot at vide at de har travlt for tiden og han vil få en mail men han modtager aldrig en mail, osv. osv. altså de snakker udenom. Spørgsmålet er så: Hvor længe må producenten sylte en sådan sag? Kunden havde jo ikke regnet med at skulle vente i mere end 2 uger på at få et nyt TV. hvad siger købeloven/retspraksis om sådan noget. I teorien kan de jo finde på undskyldninger i måneder eller år? Mvh. |
Fabrikken har selv konstateret, at der foreligger en mangel ved genstanden. Køberen har herefter følgende valg i henhold til købeloven
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Omlevering skal ske indenfor rimelig tid - hvad der ligger i ordet rimelig tid beror på en konkret vurdering, jf. Kbl § 79 vis ordlyd er følgende:
§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.
Da disse bestemmelser hører under forbrugerafsnittet i købeloven, kan de ikke fraviges ved aftale.
2 uger anser jeg ikke for rimelig tid, men det beror som sagt på en konkret vurdering. 2-4 uger er måske mere passende.