Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor længe må fabrikanten sylte en kreditnota?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

An kunde  skal have byttet sit fjernsyn (til ca,. 15.000 kr) da det har en fabrikations-fejl. Producenten siger de vil udstede en kredit-nota til forhandleren da fjernsynet er udgået af produktion, og kunden indviliger. Producenten henter fjernsynet, men har nu syltet kredit-notaen i 2 uger indtil videre. Når kunden henvender sig til dem, får han blot at vide at de har travlt for tiden og han vil få en mail men han modtager aldrig en mail, osv. osv. altså de snakker udenom.

Spørgsmålet er så: Hvor længe må producenten sylte en sådan sag? Kunden havde jo ikke regnet med at skulle vente i mere end 2 uger på at få et nyt TV. hvad siger købeloven/retspraksis om sådan noget. I teorien kan de jo finde på undskyldninger i måneder eller år?

Mvh.

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Fabrikken har selv konstateret, at der foreligger en mangel ved genstanden. Køberen har herefter følgende valg i henhold til købeloven

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

 

Omlevering skal ske indenfor rimelig tid - hvad der ligger i ordet rimelig tid beror på en konkret vurdering, jf. Kbl § 79 vis ordlyd er følgende:

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Da disse bestemmelser hører under forbrugerafsnittet i købeloven, kan de ikke fraviges ved aftale. 

 

2 uger anser jeg ikke for rimelig tid, men det beror som sagt på en konkret vurdering. 2-4 uger er måske mere passende. 

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 554
Fra  dymagic Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kreditnotaen fra fabrikanten til forhandleren er en sag mellem disse to.

Kunden har kun et "forhold" med forhandleren, og skal således have sit nye TV eller pengene tilbage fra forhandleren "inden for rimelig tid".

At forhandleren så kan have problemer med at få pengene fra fabrikanten må være forhandlerens hovedpine.

Hvis det er dig, der er forhandleren, kan jeg godt se, at du mener, det er urimeligt - men købeloven er nu engang mest til for at beskytte forbrugeren.

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Tak for dit svar.

Der er ikke stillet erstatnings-fjernsyn til rådighed, og man må vel sige at køber har (stort) behov for genstanden (hvem har ikke et rimeligt stort behov for sit TV?). Da der her så er tale om afsnit 4) i paragraf 78 som du skriver (altså ophævelse af købet), så er 2 uger vel ikke rimeligt? Jeg mener, de skal jo ikke reparere eller levere noget andet,  der skal blot penge retur. 

 

Mvh.

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld, så har jeg misforstået tvisten. 

Havde opfattet det således, at han skulle bruge notaen til at få et nyt fjernsyn.

 

Han må blot rykke i dem - går der urimelig lang tid, da skal der reageres

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)