Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Multinationale selskaber som debitorer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu vil jeg balancere på en knivsæg her. Jeg har intet ønske om at træde Aminos rimelige og forståelige retningslinjer over tæerne - men vil på den anden side gerne høre andres erfaringer.

Vi har det danske selskab af en multinational koncern som en af vores kunder. Koncernledelsen er amerikansk.

I juli sendte vi kunden to fakturaer. Da de ikke var blevet betalt efter godt en måned, ringede jeg og talte med "bestiller", som kunne oplyse, at begge fakturaer var lagt til betaling. Jeg fik så at vide, at amerikanerne havde meddelt, at alle kreditorer skal trækkes mindst to måneder og at alle opkrævninger på renter og gebyrer blot skal ignoreres.

Efter godt en måned blev den ene faktura betalt. Den anden (som sagt fra juli måned) er endnu ubetalt.

Nu er vores tålmodighed opbrugt. De får at vide, at er fakturaen ikke betalt inden ugens udgang, så anser vi samarbejdet for ophørt og vi blokerer for al adgang til vores sites.

Jeg er nysgerrig - for jeg har hørt i medierne - at det er et stort problem for os små virksomheder. Så stort et problem at EU-Kommissionen barsler med et direktiv.

Men hvor stort er problemet ? Har I andre gjort jer tilsvarende erfaringer ?

Og lige for god ordens skyld: Ingen navne ! Kan vi ikke godt prøve at denne tråd ikke køres af sporet , så modratorerne skal ind over og slette og blokere ?

Jeg kunne faktisk godt tænke mig, at der blev sat objektivt fokus på problemet - hvis så medierne har lyst, kan de jo få navne og lov til at "hænge de relevante ud". Det ser jeg gerne, men bare ikke her på Amino.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:46

Den skulle nok ikke have været skrevet en week-end (medmindre der ikke er andre, der har problemet) men jeg prøver lige et bump.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 07:53

Den holdning fra amerikanerne vil resultere i at jeg vil iværksætte rykker og inkasso procedure. De (moderselskabet) tror desværre at de kan tillade sig at bestemme det hele ser det ud til. De må lære at vi alle skal yde for vi kan nyde og deres ydelse er at betale deres gæld.

Datterselskabet i danmark må vel være interesseret i at betale dine fakturaer - har du prøvet at snakke med dem?

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:05

Kan jo være de har fået inspiration fra det offentlige herhjemme, der jo også betaler som de har lyst?Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:14

Niels Henriksen:

Datterselskabet i danmark må vel være interesseret i at betale dine fakturaer - har du prøvet at snakke med dem?

Ork ja, flere gange. Jeg har indtryk af, at amerikanerne faktisk holder øje med, at de ikke betaler til tiden, danskerne er bare en lus mellem to negle.

Inkasso - det eneste der sker er, at de så bare betaler selve fordringen og så udnytter, at hvis de bestrider den resterende fordrings eksistens, så er vi jo henvist til at anlægge et civilt krav. Her er vi henvist til at benytte en advokat, medens de har deres egen interne juridiske afdeling.

Med andre ord: Vi kommer til at betale en frygtelig masse spillemandspenge, medens de for deres del, bare kan sidde med armene over kors og grine i skægget.

Vi har truffet vores beslutning - vi afskriver dem bare som kunde, hvis det bliver resultatet, vi er så priviligerede, at det kan vi godt tåle. Den beslutning er taget.

Men - det er jo også grunden til, at jeg godt vil råbe op. Hvis de var vitale for vores forretning, ville jeg jo ikke turde åbne munden af frygt for, at de ville lægge os på is. Og det kunne jeg godt frygte, at en del - især iværksættere - ligger under for.

De er jo ikke dumme - jeg tror nemlig ikke de behandler kreditorer som leverer forretningskritiske ydelser på samme måde.

Vh
Lars

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 12:57

Lars Gosvig:

Niels Henriksen:

Ork ja, flere gange. Jeg har indtryk af, at amerikanerne faktisk holder øje med, at de ikke betaler til tiden, danskerne er bare en lus mellem to negle.

Inkasso - det eneste der sker er, at de så bare betaler selve fordringen og så udnytter, at hvis de bestrider den resterende fordrings eksistens, så er vi jo henvist til at anlægge et civilt krav. Her er vi henvist til at benytte en advokat, medens de har deres egen interne juridiske afdeling.

Med andre ord: Vi kommer til at betale en frygtelig masse spillemandspenge, medens de for deres del, bare kan sidde med armene over kors og grine i skægget.

Vi har truffet vores beslutning - vi afskriver dem bare som kunde, hvis det bliver resultatet, vi er så priviligerede, at det kan vi godt tåle. Den beslutning er taget.

Men - det er jo også grunden til, at jeg godt vil råbe op. Hvis de var vitale for vores forretning, ville jeg jo ikke turde åbne munden af frygt for, at de ville lægge os på is. Og det kunne jeg godt frygte, at en del - især iværksættere - ligger under for.

De er jo ikke dumme - jeg tror nemlig ikke de behandler kreditorer som leverer forretningskritiske ydelser på samme måde.

Vh
Lars

Ja det eneste fornuftige er nok, at afskrive deíverse gebyrer og renter. Og så ellers få afsluttet kundeforholdet i en fart, hvis i ikke kan blive enige om spillereglerne. 

Vi har også kunder, der mener at de skal diktetere hvordan betalingsbetingelserne skal være. Så vi modtager også jævnligt breve der fortæller os at de fremover tildeler sig selv 45, 60 eller helt op til 90 dages kredit af forskellige årsager :o)

Og der er det en vurderingssag fra gang til gang, om det er noget vi vil acceptere. Vi har desværre måtte bede nogle kunder om at finde et andet sted at handle på den bekostning, men der er ikke nogen der skal diktere hvor lang kredit vi skal give til dem. Og heldigvis har vi da også fået flere af dem tilbage igen, men på vores vilkår :o)

Men det er et svært spørgsmål, om man vil acceptere t blive trukket rundt på den måde eller ej. Vi har valgt at vi som udgangspunkt siger nej, med mindre der er rigtig god fornuft i at acceptere de vilkår.

Og det er ikke kun multinationale selskaber der forsøger sig med denne taktik. Jeg ved at der er mange danske - store som små - der spekulerer i at trække regningerne så længe som muligt.

Man skal være meget påpasselig med at fortsætte med at give kredit til virksomheder der benytter sig af denne model, da det ofte er et spørgsmål om at det gør i likviditeten. Og så er spørgsmålet bare hvor ondt det gør, og om det betyder at man i værste tilfælde risikerer ikke at få sine penge.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)