Jeg startede mit eget enkeltmandsfirma i juli 2006 uden at være momsregistreret, jeg tænkte at jeg ikke ville komme over de 50.000 i 2006 så der var ingen grund til at sætte sig ind i moms regler osv. i stedet ville jeg koncentrere mig om hvad jeg var god til, nemlig at udvikle software. Det gjorde jeg så til udelukkende en klient i 2006. Jeg valgte bevidst ikke at opsøge andre klienter indtil jeg havde fået penge ind i firmaet til hardware, software mm så jeg havde en ordentlig arbejdsstation i stedet for min private bærbar. Her i 2007 er jeg blevet tilbudt at være lønmodtager for en virksomhed som jeg har sagt ja til. Jeg vil reducere tiden jeg bruger på firmaet til få timer om måneden, dvs det bliver en hobby virksomhed. Jeg er nu bange for 2 ting: a) Skattevæsenet ser på min virksomhed som en hobby virksomhed i 2006 og godkender ikke mine afskrivninger. b) Skattevæsenet ser på min virksomhed og ser at jeg kun har haft en klient og mener derfor at jeg var løn modtager og derfor ikke godkender mine afskrivninger. Til problem b) kunne jeg gå ud og hverve nogle kunder og så faktuere dem i 2007, men jeg syntes ikke at det kan være meningen. Har jeg reelt noget være bange for? Hejsa Hejsa Hejsa Hejsa |
virksomhed - 1 klient i 2006 problem?
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
- 1
Jeg vil lige indskyde at det er en konsulent virksomhed der er tale om. |
Jeg tror ikke, at du skal være bekymret. Alle starter jo med en kunde, og du har ovenikøbet besluttet dig for at tage konsekvensen af "én stor kunde" og er blevet fastansat og vil nu køre firmaet ved siden af som hobbyvirksomhed. Så du gør præcist, som du bør. Formodentlig vil de godkende alle dine fradrag (også eventuelle afskrivninger) for 2006 og så sker der ikke mere... Jeg har i anden anledning lige skrevet et indlæg om hobbyvirkomsheder her: |
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)