Miljøstyrelsen og DMU har klassificeret EUR-paller og engangs træpaller som miljøfarligt affald. Derfor må de ikke brændes, da de er imprægneret ifølge DMU. Det har bevirket at en række kommuner har indføjet i deres miljøbekendtgørelse at alle træpaller er forbudt at benytte som brændsel og skal gebyrpligtigt bortskaffes til de kommunale forbrændingsanstalter. Jeg vil formode at de i DMU og Miljøstyrelsen aldrig har set en træpalle, når de kan sige at træpaller er imprægneret. Det er som bekendt et low cost produkt hvor prisen er presset af Østeuropiske palleproducenter og hvorfor skulle man så have en ekstra omkostning ved at imprægnere pallerne.De eneste imprægnerede paller jeg har set er de grønne engangspaller hvor der har været trykimprægneret træ på Det er fantastisk at de kommunale miljøtilsyn er så dumme og uvidende at de sluger alt råt fra DMU og miljøstyrelsen Er der nogen her der mener at træpaller er imprægnerede? Er der nogen her der også har fået forbud for at benytte træpaller som brændsel?.
|
Jeg mener helt klart ikke de er imprægneret, slet ikke engangs pallerne.
Har selv været i et firma der også drev et lille savvværk der lavede engangspaller, og her var der altså heller ingen yderligere behandling af pallerne.
Hvis europallerne faktisk var imprægneret, kan jeg ikke forstå de så hurtigt sætter svamp som de gør.