Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Træpaller er miljøfarligt affald og må ikke brændes ifølge DMU og Miljøstyrelsen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 1. Aug 10
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Miljøstyrelsen  og DMU har klassificeret EUR-paller og engangs træpaller som miljøfarligt affald.

Derfor må de ikke brændes, da de er imprægneret ifølge DMU. Det har bevirket at en række kommuner har indføjet i deres miljøbekendtgørelse at alle træpaller er forbudt at benytte som brændsel og skal gebyrpligtigt bortskaffes til de kommunale forbrændingsanstalter.

Jeg vil formode at de i DMU og Miljøstyrelsen aldrig har set en træpalle, når de kan sige at træpaller er imprægneret. Det er som bekendt et low cost produkt hvor prisen er presset af Østeuropiske  palleproducenter og hvorfor skulle man så have en ekstra omkostning ved at imprægnere pallerne.De eneste imprægnerede paller jeg har set er de grønne engangspaller hvor der har været trykimprægneret træ på

Det er fantastisk at de kommunale miljøtilsyn er så dumme og uvidende at de sluger alt råt fra DMU og miljøstyrelsen

Er der nogen her der mener at træpaller er imprægnerede?

Er der nogen her der også har fået forbud for at benytte træpaller som brændsel?.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 20:15

Jeg mener helt klart ikke de er imprægneret, slet ikke engangs pallerne.

Har selv været i et firma der også drev et lille savvværk der lavede engangspaller, og her var der altså heller ingen yderligere behandling af pallerne.

Hvis europallerne faktisk var imprægneret, kan jeg ikke forstå de så hurtigt sætter svamp som de gør.

Tilmeldt 1. Aug 10
Skrevet kl. 21:03

Nej hvorfor i alverdenen skulle man imprægnere træpaller

Ved søgning på google kan man finde at man har stødt på en kasse  med frugt som var imprægneret med pentaklorphenol som ikke er farvet. Pentaklorphenol er et imprægnerings middel der i mange aar har været forbudt i hele Europa Træemballagen altså disse trækasser med appelsiner kom formodentligt fra Afrika.

DMU og miljøstyrelsen konkluderer at hvis der findes træemballage der er imprægneret så må al træemballage klassificeres som imprægneret fordi man ikke kan se hvis det er imprægneret med pentaklorphenol.

En sådan konklussion svarer til, hvis en københavner er morder så er alle københavnere mordere fordi man ikke umiddelbart kan se det på dem, Så hvad med at bure alle københavnere inde?

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 21:26

De eneste imprægnerede paller jeg har set, har tydeligt været markedet grønne.

Fra Vandel
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:02

Der er EUR paller der har et stempel der betyder de er beskyttet mod alle mulige slags skadedyr. Det er vel en eller anden form for imprægnering - det kunne da ihvertfald være det de tænker på!

Man får ihvertfald ikke lov til at sende noget til bl.a. USA på paller der ikke har stemplet, fordi vi har div. insekter og ting de ikke vil have ind i deres økosystem!

Når det er sagt lyder det langt ude der skulle være noget i vejen for at brænde engangspaller af, det er da typisk helt ren træ!

Tilmeldt 1. Aug 10
Skrevet kl. 18:13

De paller du nævner er det ikke dem der kræves varmebehandlet ligesom paller og træemballage til Kina

Måske har din kommune også nævnt i miljøbekendtgørelsen at træpaller er imprægneret og ikke må brændes.

Det var den besked jeg fik af den kommunale miljø-kommandus der titlerer sig med biolog???

Og at pallerne skulle køres til kommunens affaldsdepot som er afgiftspligtigt.

Er der nogen her der ved hvad man skal gøre for at få stoppet dette kommunale Cirkus.

Tilmeldt 1. Aug 10
Skrevet kl. 18:16

Det skulle ikke undre mig at sagen oprindelig starter hos EU-kommisionen ligesom med de krumme agurker

Fra Vandel
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:36

Kan godt ske de kun er varmebehandlet :) Viste bare lige der var et eller andet med dem vi skulle være opmærksomme på når vi sendte pallerne ud af landet :)

Tilmeldt 8. Dec 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:20

Når palletræ ikke længere anvendes til sit oprindelige formål er træet affald og affald der afbrændes skal opfylde en bek. om afbrænding af affald, og det er kun godkendte forbrændingsanlæg, der kan opfylde betingelserne herfor.

Der er en international standard for imprægnering af paller, ISPM15 for at undgå spredning af plantesygdomme og insekter, som du kan google og få oplysninger om.

I Danmark opfylder vi standarden ved at opvarme til 56 gr. C, og det er ikke forurenende. Træpallerne her har et specielt stempel og der er efter min mening rent træ med mindre fødder er limet o. lign. Der er i standarden også tilladt anvendelse af methylbromid (ikke tilladt i Danmark).

Miljøstyrelsen fremhæver, at 6 ud af 10 engangspaller fra Sydeuropa indeholdt imprægneringsmidlet PCP, som ikke er synligt, men som kan give dioxinforurening ved afbrænding, hvis ikke træet afbrændes på godkendt anlæg som førnævnt.

Så ud fra et forureningssysnspunkt er jeg ikke i tvivl om, at alle tror at træpaller er rent træ, men det er ikke nødvendigvis tilfældet, og det er for at undgå en forurening rigtigt at have et forbud til gavn for miljøet. Usikkerheden skal komme miljøet til gode.

Når man bliver mere sikker på, at alle paller er opvarmet for behandling, vil det ud fra en forureningsmææsigt synspunkt kunne blive ok at afbrænde træpaller.

Tilmeldt 1. Aug 10
Skrevet kl. 19:05

Det må da være en fornuftig opgave for EU-bureaukraterne at tage en sådan sag op,med bøder og fængsel til de sydeuropæere der tænkes at benytte PCP Pentaklorphenol som i mange år har været forbudt i Europa og det meste af den øvrige verdenen ligesom DDT.

Har Miljøstyrelsen eller DMU nogen troværdig dokumentation for påstanden, gælder det generelt for alt træ herunder også EUR-paller eller er det bare noget man har fundet på frugtkasser fra de franske kollonier, (Jeg husker tydeligt da man ikke måtte importere sydamerikanske bananer, fordi EU/Frankrig havde bestemt at vi kun måtte få hundelortsbananer fra de franske kolonier)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)