Hej, Jeg er ny Amino'er, men godt i gang med min guldsmedevirksomhed, som jeg langt om længe fik CVR registreret i marts i år. I øjeblikket arbejder jeg i et butiksværksted godt gemt i et værkstedsfællesskab i en høj kælder nær Nyboder. Mine kunder skal gennem et keramikværksted for at komme ind til mig. Man kan derfor ikke ligefrem påstå at kunderne vælter ind, al den stund at de knap nok opdager min butik. Markedsføring er naturligvis en farbar vej, men ikke på den lange bane. Jeg må have en rigtig butik, og jeg har faktisk fundet et rigtig godt lejemål, endda indrettet til formålet med alarm etc. I alt har jeg løseligt regnet ud (detaljeret budget lægges i disse dage), at jeg nok skal ud og låne mellem 200.000 og 250.000 for at få det op og stå. Her kommer så udfordringen: Indtil 1. august har jeg et deltidsjob og kan derfor ikke være i butikken man-tors. indenfor normal åbningstid. (Vil være i butikken kl. 15:45 i ulige uger) Desuden er jeg er deltidsmor og skal derfor hver anden uge gå før almindelig lukketid for at hente mit barn. Det er totalt uprofessionelt at have en butik af den standard (det ville være noget andet med en lille kælderbutik i en obskur sidegade), som ikke har åbent indenfor almindelig butiks-åbningstider. Min løsningstanke er derfor at leje en værkstedsplads ud til en anden guldsmed med en stil, som supplerer min. Ideen var, at det ville koste 2000 kr. om måneden at have værkstedspladsen (jeg har alt det "store" værktøj, så det er kun håndværktøjet vedkommende selv skal have med). Tanken var, at det indtil den 1. august skal være gratis for vedkommende at sælge egne smykker, mens det efter den 1. august, hvor jeg vil være i butikken på fuld tid, vil koste en kommission, fx 20%. Desuden vil jeg tage 1-3 andre smykkekunstneres arbejder ind i kommission, såfremt de matcher min stil og dermed danner det konceptuelle hele, som er vigtig for at differentiere mig på markedet, som er meget præget af moderne smykker, men hvor de mere romantiske og eventyrlige kun findes ude hos de enkelte (få) guldsmede, som har valgt at have en butik. Hvis det var mig, ville jeg tage imod et tilbud om en værkstedsplads samt salg i en rigtig butik for 2000 kr. om måneden med kyshånd. Men… som bekendt skal man ikke altid basere den slags beslutninger på sig selv – jeg har brug for andres vurdering. Hvad synes i, kære Amino’er? Hænger det sammen? Eller skal jeg skrue på nogle parametre? |
Jeg kan godt forstå du synes ideen er fantastisk, - og teorien er jo god nok.
På den anden side, så vil problemet nok være at finde en person som rent faktisk er så dedikeret at de vil kunne passe din butik i butikkens åbningstider. Din egen personlige situation, med andre gøremål og delebørn osv. er jo normen i dagens Danmark, og selvom jeg ikke tvivler på at der nok skal være nogen der melder sig, - så er jeg mere tvivlende om de kan holde ved.
Det du kræver er jo egentligt, at den person tager det spring som du ikke selv er klar til, nemlig at skulle forsørge sig ved at være i butikken. En butik, hvor vedkommende skal konkurrere med dine smykker og på sigt med andres smykker, - men hvor vedkommende altså modsat dig, - skal have en levevej ud af det allerede mens butikken er ny. Det ville være svært nok alene, - men med de odds nok mere umuligt.
Så jo, du skal enten være grundig/heldig i screeningen, - eller tænke lidt anderledes.
Michael